7.2.2013: Oppia mikä kaikki?

Oppiminen on niin jokapäiväinen ilmiö, ettei sitä muista aina ajatellakaan. Nyt tähän tarjoutuu oiva mahdollisuus, sillä Helsingin yliopiston kaikille avoimen Studia Generalia -luentosarjan aiheena on tänä keväänä Ihminen oppii. Sarjan avaustilaisuudessa 7.2.2013 professorit Sari Lindblom-Ylänne ja Maija Aksela tarkastelevat sitä, mitä oppimisen katsotaan nykytietämyksen valossa olevan.

Sari Lindblom-Ylänne on erikoistunut yliopisto-opiskelijoiden oppimiseen ja opettamiseen. Häntä kiehtovat ne haasteet, joita oppimisen tutkimukseen liittyy: ”Oppivalle ihmiselle oppiminen on arkista, jokapäiväistä ja jopa tiedostamatonta. Tutkimuskohteena se on haastava ja monimutkainen, sillä tutkimus kohdistuu tosielämän tilanteisiin. Siihen liittyvät koko oppivan yksilön historia, persoonallisuus sekä tunteet.”

Maija Akselan erityisalaa on opettajankoulutuksen kehittäminen luonnontieteellisillä aloilla. Lasten ja nuorten innostaminen oppimaan ja tutkimaan on erityisen lähellä hänen sydäntään. ”Juuri alkaneessa LUMA-keskuksen Pikku-Jipot -tiedekerhossa opin, miten taitavia tutkimuksen tekijöitä ovatkaan pienet lapset. Mottoni on ”joka hetki voi oppia uutta” – ja voi oppia myös lapsilta.”

Oppimisessa riittää ihmeteltävää – myös asiantuntijoille. Molempia luennoitsijoita kiinnostaa juuri nyt muun muassa se, millaisia merkityksiä ihmisen tunteilla, persoonallisuudella ja käsityksellä itsestään oppijana on oppimiselle.

Mitä sinä opit tänään? Mitä haluaisit vielä oppia? Millainen olet oppijana?
Tervetuloa kuulolle ja keskustelemaan!

Oppia mikä kaikki? -luentotilaisuuden videointi: livelähetys 7.2.2013 klo 17.00–19.00, tallenne.

Tiivistelmät tilaisuuden luennoista tässä blogissa:

Tilaisuuden aikana voi osallistua yleisökeskusteluun myös Twitterissä (#studiageneralia) ja tekstiviestitse p. 050 415 4892. Viestit luetaan tilaisuudessa mahdollisuuksien mukaan.

Kevään 2013 Studia Generalia -luentosarjan ohjelma