Maija Aksela: Oppimisen iloa kaikille!

Professori Maija Aksela luennoi Studia Generalia -luentosarjassa 7.2.2013. Tilaisuuden teema: Oppia mikä kaikki?

Esityksessä käsitellään sitä, miten eri tavoin lapsia ja nuoria voidaan tukea matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen parissa oivaltamisen ja onnistumisen iloon. Esimerkkeinä tuodaan esille Helsingin yliopistossa toimivan Valtakunnallisen Luma-keskuksen (www.helsinki.fi/luma) tutkimuspohjaisesti kehittämiä informaalisen oppimisen muotoja Pikku-Jipoista uusiin innovatiivisiin Tiedeluokkiin (esim. Kemianluokka Gadolin) ja niihin liittyviä tutkimuksia. Keskeisessä roolissa toiminnassa on tunneoppiminen ja ajattelutaidot. Keskus sai monipuolisesta ja pitkäaikaisesta toiminnastaan Helsingin yliopiston Yliopisto yhteiskunnassa -palkinnon, joka myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2012.

Tiede lähtee pienestä! Kuva: Elisa Lautala

Lisätietoa lasten ja nuorten kerhoista ja leireistä osoitteesta: www.luma.fi

One thought on “Maija Aksela: Oppimisen iloa kaikille!

1. Onkohan tutkittu, miten kurssimuotoiseen lukioon siirtyminen on vaikuttanut laajan matematiikan valintaan ja menestymiseen siinä.

Näppärä oppilas on voinut pärjätä pintaoppimisella peruskoulussa ja vielä lukion ensimmäisellä jaksolla. Mutta matematiikan aakkoset eivät ole painuneet selkäytimeen puhumattakaan, että hän olisi ymmärtänyt peruslaskusäännöt. Kurssien väliin jää vieroitustaukoja ja laskurutiinit unohtuvat, josko niitä on ehtinyt muodostuakaan ennen seuraavan jakson alkamista.

Siinä vaiheess, kun laaja matematiikka pitäisi valita, voi oppilas olla jo heikoilla jäillä.

Comments are closed.