Antti Knaapila: Aromien molekyylikieli

Tutkijatohtori, dosentti Antti Knaapila. Kuva: Marko TarvainenHajuaistin tärkeimmät tehtävät liittyvät vaarojen välttämiseen, yksilöidenväliseen kemialliseen viestintään sekä ravintoon. Ihmisellä hajuaistin tehtävistä korostuu ravinnonsaannin tukeminen. Hajuaisti ei ole ihmiselle elintärkeä, kuten joillekin eläinlajeille, mutta sen heikkeneminen tai puuttuminen vähentää selvästi myös ihmisen elämänlaatua.

Hajuaistilla on keskeinen rooli ruoan aistimisessa, sillä ruoan hajuyhdisteet välittävät tietoa sen turvallisuudesta, sulavuudesta ja ravintoarvosta.

Studia Generalia – luennossaan Antti Knaapila tarkastelee sitä,

• miten hajuaisti toimii?
  • miten hajuaisti ottaa vastaan ruuan hajuyhdisteiden välittämää tietoa?
  • mitä hajuaistimukset kertovat ruoasta?

Antti Knaapila on elintarviketieteiden tohtori ja Helsingin yliopiston aistinvaraisen tutkimuksen dosentti. Hän työskentelee parhaillaan tutkijatohtorina Turun yliopiston biokemian laitoksella. Antti Knaapilan erikoisalaa on ihmisen hajuaisti ja erityisesti sen yhteydet ruoan aistimiseen, ruokamieltymyksiin ja ruoanvalintaan. Parhaillaan hän tutkii yksilöllisiä eroja palkokasvien, yrttien ja mausteiden miellyttävyydessä ja käytössä.

Dosentti Antti Knaapila luennoi Studia Generalia –luentosarjassa Aistit torstaina 23.10.2014. Luento on kaikille avoin, ja sitä voi seurata myös verkossa suorana lähetyksenä ja jälkikäteen. Tervetuloa!

Luentosarjan koko ohjelma