Teemakartta – korkeakoulutus ja yritystoiminta

Kun kahden tai useamman ilmiön sijainnin välillä on jokin yhteys, voi nämä ilmiöt esittää yhdellä kartalla. Kahden teeman kartan laatiminen alkaakin pohtiessa, mitkä muuttujat ylipäätään tukisivat toisiaan kartalla. Päädyin lopulta tarkastelemaan korkeakoulutuksen ja yritysten toimipaikkojen sijaintia Suomessa.

yritystoimipaikat&korkeakoulutus

Kuva 1: Korkeakoulutettujen osuus ja yritystoimipaikkojen määrä Suomessa kunnittain 2011

Kartalla näkyy, että korkeakoulutettujen suhteellinen osuus on suurin esimerkiksi Etelä-Suomessa, sekä Oulun ja Kuopion seuduilla. Myös yritystoimipaikkoijen lukumäärä näyttää olevan suurinta Etelä-Suomessa. Kuitenkin yritystoimipaikkojen lukumäärä on  selkeästi suurempi niiden kuntien alueella, joilla myös korkeakoulutusprosentti on korkea.

Korkeakoulutettujen määrä näyttää kuitenkin olevan suurimmillaan muuttovoittokunnissa. Myös yritystoimipaikkoja perustetaan alueille, joilla on paljon asukkaita – työvoimaa ja asiakkaita. Nämä kaksi ilmiötä siis ovat sijaintinsa kautta toisistaan riippuvaisia, ja harvoin johtuvat toisistaan suoraan. Tarkasteltaessa esimerkiksi Samuli Massisen karttaa työsasäkäyvästä väestöstä voi löytää selkeitä yhteyksiä myös korkeakoulutettujen – ja yritysten toimipisteiden sijaintiin.

Kartalla näkyy viimeaikainen massatrendi – elämän valuminen etelään ja muutamaan kasvukeskukseen. Noidankehä jatkuu –  lisäävät työpaikkoja alueella, työpaikat kasvattavat tulotasoa. Korkeasti koulutetut ja paremman tuloiset keskittyvät kasvukeskuksiin, mikä lisää alueellista eriytymistä koko Suomessa.

Lähteet:

Massinen, Samuli (2014), Kurssin aloitus ja MapInfoon tutustuminen, https://blogs.helsinki.fi/smassine/

Tilastokeskus (2011), Korkeakoulutettujen osuus kunnittain

Tilastokeskus (2011), Yritystoimipaikkojen lukumäärä kunnittain