TAITO-hankkeen keskeisiä tutkimuskysymyksiä ovat:
1. Miten kielitaidon käsite tulisi määritellä korkeakoulutason tutkintotavoitteissa? Mihin kielitaidon eri osa-alueisiin on erityisesti kiinnitettävä huomiota?
2. Miten opiskelijoiden kielitaito muuttuu opintojen aikana?
- Mikä on opiskelijoiden kielitaidon lähtötaso opintojen alussa (kirjallinen ja suullinen)?
- Mitkä seikat edesauttavat tai haittaavat kielitaidon kehittymistä?
- Mitä välikieli paljastaa kielitaidon muuttumisesta?
3. Miten oppiaineissa voidaan luoda järjestelmä, jonka avulla on mahdollista seurata kielitaidon kokonaisvaltaista kehittymistä ja antaa opiskelijalle palautetta siitä?
- Millaiset taitotasokuvaimet toimivat korkeakouluasteella ja mitä kielikohtaisia erityispiirteitä niissä on otettava huomioon?
- Miten opastaa opiskelijaa arvioimaan omaa kielitaitoaan?
- Mitä oppiaineissa pitää tehdä, jotta opiskelijat saavuttaisivat opintojen aikana tavoitteeksi asetetun kielitaidon?
Oppijakielen piirteet -hankkeen tavoitteena on selvittää
- kielten opiskelijoiden välikielessä/oppijakielessä tapahtuvia muutoksia ensimmäisen opiskelu-vuoden aikana kielen kompleksisuuden, sujuvuuden ja oikeakielisyyden näkökulmasta.
- kielikohtaisia kielellisiä piirteitä kielitaidon eri taitotasoilla, erityisesti tasoilla B1–C2.
- miten kompleksisuus, sujuvuus ja oikeakielisyys korreloivat keskenään?
- mitkä seikat ovat edistäneet/haitanneet oppijakielen kehitystä (taustatiedot jne.)?
- viestin ymmärrettävyyttä ja välittymistä: mitkä virheet vaikeuttavat erityisesti viestin välitty-mistä ja miten keskustelun koherenssi toimii ja mikä suhde sillä on keskustelun toimivuuteen?
- korreloiko luonteva puhuminen kirjallisen kielitaidon kanssa?