Tutkintovaatimukset vuosille 2012-2015
TUTKINTORAKENNE
KÄSITYÖN DIDAKTIIKAN PERUSOSA
Teknisen työn osuus 3 op
TEKNISEN TYÖN DIDAKTIIKAN SIVUAINEKOKONAISUUS 25 op
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet I 11 op
1.1 Puuteknologia I 4 op
1.2 Metalliteknologia I 4 op
1.3.Muoviteknologia 3 op
2. Teknisen työn didaktiikka I 4op
3. Teknologiset oppimisympäristöt I 6op
4. Looginen aihepiiriprojektityö 4op
KÄSITYÖKASVATUKSEN DIDAKTIIKAN LAAJA SIVUAINEKOKONAISUUS 32 op
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet II 12 op
1.1 Puuteknologia II 6 op
1.2 Metalliteknologia II 6 op
2. Teknisen työn didaktiikka II 4op
3. Teknologiset oppimisympäristöt II 6op
4. Teknisen työn tuotesuunnittelu ja tuotekehitysprojekti 6op
5. Teknisen työn tutkimus 4 op
TEKNISEN TYÖN DIDAKTIIKAN 28 op SIVUAINEKOKONAISUUS
KÄSITYÖN DIDAKTIIKAN PERUSOSA Teknisen työn osuus 3 op
TEKNISEN TYÖN DIDAKTIIKAN 25 op SIVUAINEKOKONAISUUS (koodi 61680)
Didaktik i Teknisk Slöjd
Technical Craft Education
Laajuus: 25 op
Tavoite:
Opiskelija perehtyy nykyaikaisen teknisen työn opetuksen erityispiirteisiin ja nykyteknologian sovelluksiin sekä kykenee soveltamaan oppimaansa materiaaleiltaan ja työstömenetelmiltään mahdollisimman monipuolisen ja kokonaisvaltaisen teknisen työn opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opintokokonaisuuden rakenne:
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet 11 op
2. Teknisen työn opetusharjoittelu 4 op
3. Teknologiset oppimisympäristöt 6 op
4. Looginen aihepiiriprojektityö 4 op
Arviointi: Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla 0-5.
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet (koodi 616801)
Materialer, verktyg och maskiner i teknisk slöjd
Materials, Tools and Machines in Technical Craft Education
Laajuus: 11 op
1.1 Puuteknologia (4 op ) (koodi 6168001) Trä teknlogi, Wood technology,
1.2 Metalliteknologia ( 4 op) (koodi 6168002) Metall teknologi, Metal technology
1.3. Muoviteknologia (3 op) Plastic technology
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija saavuttaa eri materiaalien, työkalujen sekä koneiden ja laitteiden tiedollisen ja käytännöllisen tuntemuksen sekä käsittelyvalmiuden. Opiskelija ymmärtää työsuojelun merkityksen ja osaa soveltaa oppimaansa myös käytännön työssä.
Opiskelija tutustuu puu- ja metalliteknologian materiaaleihin, koneisiin ja laitteisiin sekä niiden turvalliseen käyttöön koulukäsityön näkökulmasta.
Toteutus ja työtavat:
Luennot, ryhmäopetus, kirjallisuuden lukeminen, kirjalliset tehtävät, käytännön suunnittelu- ja ideointitehtävät
Kirjallisuus:
Autio, A. 1989. Konepiirustuksen oppi ja harjoituskirja. Helsinki: Otava.
Eichorn, K. & Duginske, M. 1986. Koneellinen puuntyöstö: asiantuntijan ohjeita puunikkareille. Turku: Inca Projecta.
Loukola, S. 2001. Puusta pitkään: puutuotteiden suunnittelu ja
valmistus. Helsinki: WSOY.
Maaranen, K. 2007. Koneistustekniikat. WSOY
www.uiah.fi/virtu/materiaalit/muoviteknologia
Arviointi: Ryhmissä valmistettavat työt, tentti sekä muut kirjalliset tehtävät
arvioidaan asteikolla 0-5.
Ajoitus: 1. ja 2. periodi
2. Teknisen työn didaktiikka
Pedagogik i Teknisk Slöjd
Teaching Practice in Technical Craft
Laajuus: 4 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija ymmärtää teknisen työn didaktiikan erityispiirteitä ja osaa ohjata siihen liittyvää suunnittelu- ja valmistusprosessia. Opiskelija ymmärtää omat vahvuutensa käsityön tekijänä ja opettajana sekä osaa hyödyntää niitä käytännön työnsä suunnittelussa ja edelleen kehittämisessä.
Opiskelija tutustuu käytännön ja kirjallisuuden kautta teknisen työn opetuksen teorioihin sekä soveltaa oppimaansa käytännön harjoittelussa. Harjoitustunnit suoritetaan omatoimisena työnä
Toteutus ja työtavat:
Luennot, ryhmäopetus, omatoiminen käytännön harjoittelu, suunnittelu- ja valmistelutehtävät.
Kirjallisuus:
Ideasta tuotteeksi. Kuhmonen, P.L. (toim.). 1994. Opetushallitus. Helsinki.
Arviointi:
Omatoiminen harjoittelu sekä suunnittelu- ja valmistelutehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty – hylätty.
Ajoitus: 1. ja 4. periodi
3. Teknologiset oppimisympäristöt
Lärömiljöer i Teknologi
Technological Learning Environments
Laajuus: 6 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija omaksuu perustiedot elektroniikasta sekä koneteknologian laitteiden rakenteesta ja toiminnasta.
Opiskelija pystyy soveltamaan luonnontieteellistä perussivistystä yksinkertaisten koneiden ja laitteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelija tutustuu nykyaikaisen teknisen työn opetuksen hyödyntämiin teknologisiin oppimisympäristöihin ja osaa soveltaa niitä opetuksessaan tarkoituksenmukaisesti.
Toteutus ja työtavat:
Luennot, ryhmäopetus, kirjallisuuden lukeminen, omatoimiset suunnittelutehtävät, verkkomateriaali
Kirjallisuus:
Verkkojulkaisut ja muu verkkomateriaali
Arviointi: Ryhmissä valmistettavat työt, tentti sekä muut kirjalliset tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Ajoitus: 3. periodi
4. Looginen aihepiiriprojektityö
Logisk studieprojekt i teknisk slöjd
Logical study project in technology education
Laajuus: 4 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija kykenee itsenäiseen tuottamistoimintaan ja samalla omaksumaan uusinta teknologista tietoa itsensä sekä opetuksensa edelleen kehittämiseen.
Opiskelija osaa arvioida teknisen työn opetuksen erityispiirteitä sekä omaa tuottamistoimintaansa itsenäisen tuotoksen avulla.
Opiskelija tutustuu omatoimisesti valitsemaansa kohteeseen ja valmistaa sen pohjalta teknisen työn opetukseen liittyvän projektityön.
Toteutus ja työtavat:
Luennot, projektityö
Oheiskirjallisuus:
Verkkojulkaisut sekä muu verkkomateriaali
Arviointi: Valmistettava projektityö sekä raportti arvioidaan asteikolla 0 – 5.
Ajoitus: 4. periodi
KÄSITYÖKASVATUKSEN DIDAKTIIKAN 32 op LAAJA SIVUAINEKOKONAISUUS
Didaktik i Teknisk Slöjd
Technical Craft Education
Laajuus: 32 op
Tavoite:
Opiskelija perehtyy nykyaikaisen teknisen työn opetuksen erityispiirteisiin ja nykyteknologian sovelluksiin sekä kykenee soveltamaan oppimaansa materiaaleiltaan ja työstömenetelmiltään mahdollisimman monipuolisen ja kokonaisvaltaisen teknisen työn opetuksen suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa myös peruskoulun ylemmillä luokka-asteilla..
Opintokokonaisuuden rakenne:
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet II 12op
2. Teknisen työn didaktiikka II 4 op
3. Teknologiset oppimisympäristöt II 6op
4. Teknisen työn tuotesuunnittelu ja tuotekehitysprojekti 6op
5. Teknisen työn tutkimus 4op
Arviointi: Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla 0-5.
1. Teknisen työn materiaalit, työkalut, koneet ja laitteet II
Materialer, verktyg och maskiner i teknisk slöjd
Materials, Tools and Machines in Technical Craft Education
Laajuus: 12 op
1.1 Puuteknologia II 6 op
Trä teknlogi, Wood technology,
1.2 Metalliteknologia II 6 op
Metall teknologi, Metal technology
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija syventää puu ja metalli materiaalien tuntemustaan sekä kehittää työkalujen, koneiden ja laitteiden käytännöllistä käsittelyvalmiutta. Opiskelija ymmärtää työsuojelun merkityksen ja osaa soveltaa oppimaansa myös käytännön työssä.
Opiskelija tutustuu puu- ja metalli- ja muoviteknologian materiaaleihin, koneisiin ja laitteisiin sekä niiden turvalliseen käyttöön koulukäsityön näkökulmasta.
Luennot, ryhmäopetus, kirjallisuuden lukeminen, kirjalliset tehtävät, käytännön suunnittelu- ja ideointitehtävät, verkkomateriaalit.
Kirjallisuus:
Lepola, P. & Makkonen, M. 2007. Hitsaustekniikka. Opiskelukirja. Helsinki: WSOY.
Maaranen, K. 2002. Koneistustekniikka. Opiskelukirja. Helsinki. WSOY.
Käsityön työturvallisuusopas. Teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen.2004. Opetushallitus. Helsinki. (teknisen työn osuus)
www.uiah.fi/virtu/materiaalit/puuteknologia
www.tyoturva.fi/toimialat/kunta-ala/kasityoopetuksen_tyoturvallisuus_raportti.pdf
Arviointi: Ryhmissä valmistettavat työt, tentti sekä kirjalliset ideointi- ja suunnittelutehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Ajoitus: 1. ja 2. periodi
2. Teknisen työn didaktiikka II
Pedagogik i Teknisk Slöjd
Teaching Practice in Technical Craft
Laajuus: 4 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija syventää teknisen työn didaktiikan erityispiirteiden tuntemustaan sekä saa valmiudet käytännön opetustehtävien suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Opiskelija tiedostaa omat vahvuutensa käsityön tekijänä ja opettajana sekä osaa hyödyntää niitä käytännön työnsä suunnittelussa ja edelleen kehittämisessä.
Opiskelija tutustuu teknisen työn opetukseen liittyviin tiloja, työturvallisuutta ja käytännön työtä koskeviin lakeihin ja määräyksiin sekä teknisen työn didaktiikan erityispiirteisiin. Opiskelija soveltaa oppimaansa käytännön harjoittelussa. Harjoitustunnit suoritetaan omatoimisena työnä
Toteutus ja työtavat:
Luennot, ryhmäopetus, omatoiminen käytännön harjoittelu, suunnittelu- ja valmistelutehtävät, aihepiiriraportti.
Kirjallisuus:
Tapaninen, R. (toim.) 2002. Peruskoulun käsityön opetustilojen suunnitteluopas. Tekninen työ ja tekstiilityö. Opetushallitus. Helsinki. (teknisen työn osuus)
Arviointi:
Omatoiminen harjoittelu sekä suunnittelu- ja valmistelutehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty – hylätty.
Ajoitus: 4. periodi
3. Teknologiset oppimisympäristöt II
Lärömiljöer i Teknologi
Technological Learning Environments
Laajuus: 6 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija syventää tietämystään elektroniikasta sekä koneteknologian laitteiden rakenteesta ja toiminnasta.
Opiskelija omaksuu luonnontieteellistä ja teknologista perussivistystä sekä osaa soveltaa oppimistaan yksinkertaisten koneiden ja laitteiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opiskelija parantaa luonnontieteellisen ja teknologisen teorian ymmärrystään sekä tutustuu nykyaikaisen teknisen työn opetuksen hyödyntämiin teknologisiin oppimisympäristöihin ja osaa soveltaa niitä opetuksessaan tarkoituksenmukaisesti.
Toteutus ja työtavat:
Luennot, ryhmäopetus, kirjallisuuden lukeminen, kirjalliset tehtävät, omatoimiset suunnittelutehtävät.
Kirjallisuus:
Suvanto, K., Turtiainen, E., Mölsä, H. (toim.) 2005. Tekniikan fysiikka 1. Helsinki. Edita Publishing oy.
Norman, E. 2000. Advanced Design and Technology (3.painos). London. Longman. s.369-450, 658-797.
Arviointi: Ryhmissä valmistettavat työt, tentti sekä muut kirjalliset tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Ajoitus: 3. periodi
4. Teknisen työn tuotesuunnittelu ja tuotekehitysprojekti
Studieprojekt i teknisk slöjd
Study project in technology education
Laajuus: 6 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä pitkäjänteiseen ja systemaattiseen suunnitteluprosessiin ja ongelmaratkaisuun. Opiskelija seuraa teknologian yleistä kehitystä ja omaksuu uusinta teknologista tietoa itsensä sekä opetuksensa edelleen kehittämiseen.
Opiskelija tutustuu omatoimisesti valitsemaansa opintoprojektiin ja valmistaa sen pohjalta teknisen työn opetukseen liittyvän käytännön projektityön sekä siihen liittyvät kirjalliset materiaalit.
Toteutus ja työtavat:
Luennot, opintoprojekti, kirjalliset tehtävät, verkkomateriaalit
Kirjallisuus:
Norman, E. 2000. Advanced Design and Technology (3.painos). London.Longman. s.1-133.
www.uiah.fi/virtu/materiaalit/muotoilu4E
sekä opiskelijan itse hakema verkkomateriaali
Arviointi: Omatoimisesti valmistettava opintoprojekti sekä kirjalliset tehtävät arvioidaan asteikolla 0 – 5.
Ajoitus: 4. periodi, mikäli koko opintojakso suoritetaan yhdessä vuodessa.
4. Teknisen työn tutkimus
Forskning i teknisk slöjd
Research in technology education
Laajuus: 4 op
Tavoitteet ja sisällöt:
Opiskelija kykenee itsenäiseen tutkimustoimintaan ja samalla omaksumaan uusinta teknologista tietoa itsensä sekä opetuksensa edelleen kehittämiseen.
Opiskelija osaa arvioida teknisen työn opetuksen erityispiirteitä sekä omaa opetustoimintaansa itsenäisen tuotoksen avulla.
Opiskelija tutustuu omatoimisesti valitsemaansa kohteeseen ja valmistaa sen pohjalta teknisen työn opetukseen liittyvän seminaarityön.
Toteutus ja työtavat
Luennot, seminaarityö
Oheiskirjallisuus:
Verkkojulkaisut sekä muu verkkomateriaali
Arviointi: Omatoimisesti valmistettava seminaarityö arvioidaan asteikolla 0 – 5.
Ajoitus: 1 ja 4. periodi