AD 3.2. (tunniste 61575)
Käsityön didaktiikka 5 op
Slöjd didaktik
Craft education
Tyyppi: ainedidaktiikan opinnot
Kohderyhmä: Opintokokonaisuus on pakollinen luokanopettajan koulutusohjelman opiskelijoille
Opintokokonaisuuden tavoitteena on, että opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää käsityötoiminnan yhteyden kulttuuriin, yhteiskuntaan, luontoon ja teknologiaan.
- ymmärtää käsityön ominaispiirteitä koulussa opetettavana oppiaineena.
- ymmärtää käsityön taito- ja taideaineeksi, joka on integroitavissa muihin oppiaineisiin ja eheytettävissä eri aihekokonaisuuksiin.
- ymmärtää työsuojelun tärkeyden osana kaikkea käsityöllistä toimintaa.
- osaa ohjata käsityön suunnittelu- ja valmistusprosesseja havainnollistamalla niihin liittyviä edellytyksiä, erityispiirteitä sekä toiminta- ja arviointitapoja.
- osaa havainnoida muotoilu-, käsityö- ja teknologiakulttuuria.
- osaa tehdä esteettisesti, ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja eettisesti kestäviä ratkaisuja.
Sisältö:
Opiskelija tutustuu käsityön eri osa-alueisiin (tekstiilityö, tekninen työ ja teknologiakasvatus), työtapoihin ja menetelmiin sekä syventyy käsityötuotteen suunnittelu- ja valmistusprosessiin. Opintokokonaisuudessa käsitellään eri materiaalien ominaisuuksia, työstötekniikoita ja niiden sovellusmahdollisuuksia monimateriaalisessa käsityön opetuksessa.
Oppimateriaali ja kirjallisuus:
Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 2014 (käsityö)
Huovila, R., Hintsa T., Säilä J. (2009). Kirja käsityöstä. Luokkien 3-6 käsityönopetus. WSOY pro.
Teknisen- ja tekstiilityön luento- ja opetusmonisteet sekä verkkomateriaali.
Suoritustavat:
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen ryhmäopetukseen sekä hyväksytysti suoritetut harjoitustehtävät ja kirjallinen tentti.
Arviointi:
Luentoihin ja ryhmissä käsiteltyyn materiaaliin pohjautuva tentti arvioidaan asteikolla 0-5.