Onsdagsgruppens första möte

Onsdagen den 23 januari träffade vi våra seniorer på Cecilia Hoiva i Nordsjö. Jag var lite nervös eftersom min svenska inte är så bra. För mig är svårt att komma ihåg ord. Jag hade funderat några frågor till min senior. Det var inte så lätt eftersom jag ännu inte vet vem hon är. När kommer jag på Cecilia Hoiva var jag den första studerande på plats. Jag kom lite oroligt, men personalen och seniorerna var vänlig. Snart kom Riki och sen alla andra.

När alla var på plats, presenterade seniorerna sig själva. Vi studerande berättade också våra namn och bildade par. Enni var mitt par och vi diskuterade med Daisy, 86-åring pratsam kvinna.

Daisy är född i Hangö. När kriget började och ryssarna kom till Hangö. Daisy och sin familj måste flytta bort. De reser med sista tåget. Daisys pappa var en lokförare och han måste resa ”sista sista” tåget bort från Hangö. Daisy var livrädd för att pappa missar tåget. Men pappa kom lyckligen till Hyvinge. Familjen flyttade ofta efter kriget eftersom pappa ännu jobbade på järnvågen. Det fanns inte svenska skola i Hyvinge. Därför flyttade Daisy till Tammerfors hos sina mostrar. I skolan fanns det också pojkar och de mobbade tjejer lite.

Tiden gick mycket snabbt. Jag kände att vi hann bara börja och sen var det kaffetid! Marjatta pratade med studeranden och Ann-Sofie kallade Daisy till kaffe. Daisy tog sin rollator och sade ”Här är min bil.” Hennes humor var roligt. Jag väntar redan på nästa onsdag!

Laura