Andra mötet

Nu borde jag kanske berätta något om Erik.

Erik är en 85-åring guppe som bor i Nordsjö men han kommer från Borgå. Han har jobbat både som boktrykare på dagarna och som vaktmästare på biografer på kvällarna. Båda arbet låg i Helsingfors men som boktrykare har han jobbat också i Borgå. Hans arbetsdagar tog åtta timmar och dessutom tre timmar på kvällarna. På Wellin & Göös (boktryckeriaktiebolaget) gjorde han alla slags böcker och speciellt universitetetsalmanackor. När han var en ung man, gjorde han sin militärtänst som sjukvårdare. Erik har också en dotter som besöka honom då och då.

Sista gången talade vi om våra favoritmat. Erik tycker att det är lätta att värma en låda i mikron eller laga pytt i panna. På efterrätt äter han ofta vispgröt. Som barn lagade hans mamma till exempel köttsoppa eller potatiser och köttbullar. I Borgå ligger det Brunberg’s fabriken där har han köpat choklad liksom också min studentkamrat Anna-Sofia. Borde jag också?

Vi diskuterade också om teknik. Erik har två mobiltelefoner och han sade:  “Ibland är svårt att minnas vilken PIN-kod hör till vilken telefon.” Han tittar mycket på tv, till exempel detektivfilmer och nyheter men också finska programmer. Han använder inte dator medan vi ungdomar använder dator varje dag.

Vi ses igen på onsdag! 🙂