Viikko 6: Maaston tutkimista ja maanjäristyksiä

Hei vaan uskolliset GeoinformaTiian lukijat <3

Tänään olikin poikkeuksellinen alku tunnille, sillä saimme ohjeistuksen ja lähdimme ulos. Tavoitteena oli luoda dataa kävelemällä lähiseudulla kartoittaen samalla kokemustamme alueen turvallisuudesta ja mukavuudesta kävelijöille. Tallensimme kokemuksemme puhelimeen ladatulle sovellukselle ja jaoimme sen koko ryhmän yhteiseen aineistoon. Vastasimme aina jokaisen paikan kohdalla muutamaan kysymykseen ja otimme kuvan paikasta. Sinin Rautiaisen (2024) blogista voitte lukea toista näkökulmaa seikkailuistamme! Kuljimme lähinnä Kumpulan ja Vallilan välimaastossa ja löysimme mm paljon liukkaita alueita, kivannäköistä lenkkeilymaastoa, söpön koiran koirapuistossa sekä ulkoilijoille viihtyisiä alueita. Oli ihan virkistävää kävellä ulkona, kun keskittyi uusiin juttuihin ja tarkkaili enemmän.

Luokassa tutkimme materiaalia ja teimme sen pohjalta yhteisen harjoituksen, jossa opimme tarkkailemaan pisteitä kartalla, jotka kuvasivat dataamme ja löytämiämme alueita lähimaastossa. Jo tässä tehtävässä koin onnistumista, kun sain seurattua helposti mukana ja tuntui, että alan jo vähän osaamaan tätä sovellusta. Aika kiva fiilis <3

Yhdessä katsoimme läpi vähän sitä, miten saamme pistemuotoisena aineistona laitettua maanjäristyksiä maailmankartalle. Tämän opittua aloitimme omatoimisen tehtävän, jossa meidän tuli tuota aineistoa internetistä QGIS:iin ja tehdä karttoja, joita voisi käyttää myös opetuksessa koulussa. Tein oppimamme tavan mukaan yhden tulivuorten sijainnista ja kolme karttaa 6 magnitudin maanjäristysten sijainneista eri vuosikymmenillä. Välillä piti miettiä, mikä on seuraava vaihe ja teimme kaverini kanssa yhden turhankin vaiheen, kun helpommallakin olisi ilmeisesti päässyt. Olin kuitenkin iloinen, kun osasin tehdä tämän ja saimme jutun jo tunnilla valmiiksi! Suuria onnistumisen hetkiä koettu ja ekaa kertaa tällä kurssille oli kivaa työskennellä ja saada onnistumisia!

Kuva 1: Tulivuoret maapallolla.

Tuottamani materiaalit sopisivat mielestäni hyvin opetukseen. Ne ovat selkeitä ja niissä näkyy helposti maanjäristysten yhteys tulivuorten sijaintiin. Voisimme oppilaiden kanssa pohtia myös mannerlaattojen liikettä ja toimintaa. Tehtävänä voisi olla mm aluksi pohtia kaverin kanssa kuvan 1 tulivuorten sijainteja ja sen jälkeen verrata niitä kuvan 2 maanjäristyksiin. Voisimme myöhemmillä tunneilla myös pohtia erilaisten katastrofien mahdollisia sijainteja ja maapallon riskialueita. Voisimme myös vertailla maanjäristyksien sijaintia suhteessa tsunamialueisiin tai kuvan 3 tapaiseen karttaan, joka havainnollistaa, missä korkeimpia aaltoja on ollut.

Kuva 2: Maanjäristykset 1960-2024 vuosien välillä.

Tuntuu, että vasta aloitimme kurssin, mutta enää on ensi viikko jäljellä! Sinne meille lupailtiinkin jännittävää viimeistä kertaa, joten työtä tulee varmaan olemaan paljon…

Kuva 3: Tsunamien korkeus kartalla.

Lähteet:

Rautiainen, S. 2024. Sinin geoinformatiikka-blogi. Linkki: https://blogs.helsinki.fi/rautsini/