On my way to Amsterdam and new challenges

By Katja Meriläinen last sunday night:

Täällä mennään!

Terveisiä Amsterdamin yöjunasta. Lauantai-iltana alkanut roadtrip Helsingin Pasilasta on edennyt Turun, Tukholman ja Kööpenhaminan kautta jo Saksan puolelle. Eteenpäin kohti Amsterdamia kolistellaan parikymmenvaunuisen yöjunan kyydissä tasaista vauhtia. Ravintolavaunussa näpytellään läppäreitä vielä myöhään –tälle matkalle on lähdetty kehittelemään ideoita, joita kirjava joukko Helsingin yliopiston opiskelijoita on pyöritellyt mielessään opintojensa ohella.

Kun itse viitisen vuotta sitten kirjauduin yliopistoon käsityötieteen fuksina, kuvittelin valmistuvani käsityönopettajaksi. Vuosien karttuessa huomasin opintojen kautta saavutettujen valmiuksien avaavan ovia muuallekin. Ennen kaikkea innostuin ajatuksesta hyödyntää oppimaani johonkin, mitä voisin kehittää omilla ehdoillani ja hallita kokonaisuudessaan itse määrittämieni tavoitteiden pohjalta.

Jos tuntui vaikeasti hahmotettavalta, ajattele asiaa vaikka näin:

Mieti, mitä osaat parhaiten tai minkä taidon olet oppinut opintojesi aikana.
Haluaisitko kokeilla uusia innovatiivisia tapoja hyödyntää taitoasi?
Voisitko suunnitella ja viedä läpi projektin, jossa hyödyntäisit taitoasi?

Mieti hetki.
Sitten jatketaan:

Pystytkö nimeämään työpaikan, jossa voisit kehittyä haluamallasi tavalla ja määritellä itse tavoitteesi työlle?
Jos tavoitteet eivät toteutuisikaan, mitä jos olisit vastuussa vain itsellesi?

Muun muassa näitä kysymyksiä aloin pohtia joitakin vuosia sitten. Vastausteni perusteella ymmärsin pian, että vain työllistämällä itse itseni voisin tehdä juuri niitä asioita, joita eniten haluan. Kesti jonkin aikaa tajuta, että halusin todella tietoisesti valita yhden epävarmimmista ammateista: yrittäjyyden.

Työelämän muuttuessa yrittäjyydestä on tullut kuitenkin varteenotettava vaihtoehto monilla aloilla. Usein se myös on ainoa väylä toteuttaa visioita, jotka eivät mahdu olemassa olevien työpaikkojen muotteihin. Näitä visioita tarvitaan. Kokeilemalla ennakkoluulottomasti tietojen ja taitojen soveltamista uusissa yhteyksissä luodaan innovaatioita, joilla vastataan tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin. Käytetään siis rohkeasti taitojamme uusilla tavoilla.

Taitojen hyödyntämisestä uusissa yhteyksissä puhutaan varmasti tulevan viikon aikana paljon. Matkaohjelmaan on buukattu useita tapaamisia innovatiivisten yritysten kanssa, jotka voivat toimia esikuvina meille, jotka nyt lähdemme työstämään omia ideoitamme eteenpäin. Ideakonseptoinnin ja workshoppien lisäksi matkasta jää toivottavasti käteen muutakin: uusia kontakteja, jaettuja ajatuksia ja pettämätön tukiverkosto samanhenkisiä ihmisiä.

Amsterdamin yöjuna kiittää ja kuittaa. Paluumatkalla ravintolavaunusta kuuden hengen makuuhyttiini ajattelin nauttia öisen Euroopan valoista ja tuulenvireestä vaunun avoimesta ikkunasta ennen yöunia.

Katja Meriläinen (katja.merilainen(at)aalto.fi)