SWOT-analyysi Mapping America -palvelusta

New York Timesin sivustolta löytyvä Mapping America -palvelusta voi katsella Yhdysvaltain asukkaiden alueellista jakautumista etnisyyden, tulojen, asutuksen ja koulutuksen perusteella. Kartat ovat luotu Yhdysvaltain väestörekisterin vuosina 2005-2009 teettämän yhteisötutkimuksen tietojen perusteella. SWOT-analyysissä (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) tarkastellaan valitun aiheen tai kohteen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tässä tapauksessa analysoin Mapping America -palvelua tiedon saatavuuden näkökulmasta ja vertaan sitä hieman vastaavaan suomalaiseen käytäntöön, joka on suljetumpi järjestelmä.

Mapping America -palvelun selkein vahvuus on ilmaiseksi kaikkien käytettävissä oleva suhteellisen tarkka kartografinen tieto kaikista Yhdysvaltain kaupunkien asukkaista. Palvelun käyttäjä voi tarkastella alueita eri teemoilla: etniset ryhmät, tulotasoihin liittyvät teemat, asumiseen liittyvät teemat ja koulutustasoon liittyvät teemat. Hiirellä klikkaamalla tai viemällä hiiren kohteen päälle saa tarkempaa yksittäistä tietoa itse kohteesta. Kattavan tiedon lisäksi karttaa on erittäin helppo käyttää. Karttaa voi liikuttaa luontevasti hiirellä, sieltä voi etsiä tiettyjä paikkoja osotteiden tai postinumeron perusteella ja karttaa voi zoomata hyvinkin laajasti. Lisäksi käyttäjät voivat jakaa mielenkiintoiseksi kokemansa kartat sosiaalisen median palveluissa, kuten Facebookissa ja Twitterissa, muutamalla napin painalluksella. Kaiken kaikkiaan palvelu on tehty helppokäyttöisyyden näkökulmasta ei tieteelliseen käyttöön.

Palvelun heikkouksiksi voisi mainita tieteellisen käytön vaatimat mahdollisuudet luoda omia karttoja omilla muuttujilla, tuoda palveluun uutta dataa ja tallennustoiminnnon puuttumisen. Lisäksi tarkkuutta voisi lisätä isoimmissa kaupungeissa rakennuskohtaisiksi kortteliryhmien sijaan ja esitettävää tietoa voisi lisätä. Kartoilla voisi vielä esittää eri levinneisyyksiä esimerkiksi uskonnon, siviilisäädyn ja esimerkiksi koetun turvallisuuden muuttujilla. Karttojen legendoissa voisi olla tarkemmat selitykset niitä haluaville ja palvelussa olisi hyvä olla mahdollisuus käsitellä tarkempaa dataa ja tuoda omaa aineistoa, kuten jo mainitsinkin. Nämä monipuolisemmat ominaisuudet voisivat vaatia kirjautumisen esimerkiksi Yhdysvaltain yliopistojen tunnuksilla tai vaatia tietojen käyttöoikeuden ostamisen.

Mahdollisuudet, joita palvelu tuo, ovat helppo spatiaalisen tiedon levittämisen mahdollisuus ja yksinkertaisten maantieteellisten analyysien tekemisen mahdollisuus. Karttoja olisi loistava käyttää kouluopetuksessa, kun mietitään ihmismaantieteen näkökulmia ja prosesseja. Myös esimerkiksi asuntoa etsivä voisi käyttää palvelua ja löytää kaupungista alueen joka täyttää asuntoa etsivän tarpeet, kuten keskeisen sijainnin ja halvan vuokran alueen.

Palvelun uhkat ovat yllättävän tarkan tiedon väärinkäyttö. Etenkin etnisyyden perusteella eritellyt asukastiedot ovat ainakin suomalaisen silmistä hieman arveluttavia tietoja. Tosin täytyy muistaa Yhdysvalloissa asuvien vähemmistöryhmien suunnaton koko sekä painoarvot niin kulttuurisesti kuin poliittisesti. Voisikin sanoa, että siellä etnisiin asioihin suhtaudutaan varauksettomammin kuin jähmeämmässä Suomessa. Amerikkalaisia suurkaupunkeja vaivaava jengiväkivalta voi saada näistä väestötiedoista spatiaalisen käsityksen niin sanotuista “omista alueista” ja alueista, joita voisi vallata muilta jengeiltä. Tulotiedot voivat tarjota murtovarkaille hyviä kohteita, väestöntiheystiedot taas terroristeille. Näiden uhkien lisäksi uhkina ovat myös paljon perinteisemmät väärin ymmärrys ja vääristetyn tiedon levittäminen. Joku onneton kartanlukija voi lukea karttaa väärin ja tehdä aivan vääriä johtopäätöksiä näkemistään asioista. Jos palvelun karttoja käytetään esimerkiksi jonkinsortin kampanjoinnissa, niin pienillä tietojen mainitsematta jättämisellä voi levittää väärää kuvaa alueista sekä niiden asukkaita.

Lähteet

Mapping America (2010) The New York Times, Census Bureau 2005-9 American Community Survey <http://projects.nytimes.com/census/2010/explorer> Viitattu 25.02.2013