Perustietoa hankkeesta

Yliopistojen opiskelijavalintojen kehittämishanke on aloitettu keväällä 2022 Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifin koulutusvararehtoreiden aloitteesta. Hankkeessa ovat mukana kaikki Suomen yliopistot ja sitä tukee myös opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke kestää vuoden 2025 loppuun asti.

Hankkeen tarkoituksena on kehittää sekä todistusvalintaa että valintakoevalintaa tutkittuun tietoon perustuen ja yhteistyössä koulutusalojen ja sidosryhmien kanssa.

Hankkeen ohjausryhmänä toimii yliopistojen opiskelijavalintojen ydinryhmä puheenjohtajanaan Tampereen yliopiston koulutusvararehtori Marja Sutela (12/2023 asti Turun yliopiston koulutusvararehtori Piia Björn, 06/2023 asti Jyväskylän yliopiston koulutusvararehtori Marja-Leena Laakso). Hankkeen puitteissa tehtävistä tutkimuksista vastasivat Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus yhdessä Laboren kanssa. Hankkeen projektipäällikkönä toimii Tanja Juurus.