Oppimispäiväkirja

Koska suurin osa teistä on juuri aloittanut johdantokurssin, jonka työskentelytapana on oppimispäiväkirja, haluamme neuvoa ja antaa vinkkejä alkuun pääsemiseksi. On kuitenkin tärkeää muistaa, että vain tekemällä itse (ja saamalla palautetta) opit sinulle luontevan tavan kirjoittaa niin oppimispäiväkirjoja, esseitä tai tenttivastauksia. Älä siis huoli, jos ensimmäiset kurssityöt tuntuvat haastavilta tai et saa kunnolla oppimispäiväkirjan ideasta kiinni!

Mikä on oppimispäiväkirja?

  • Oppimispäiväkirja on nimensä mukaisesti luentosarjan aikana pidettävä ”päiväkirja” kurssin aiheista ja erityisesti näiden aiheiden pohtimista omasta näkökulmasta.
  • Tarkoitus ei ole referoida luentoja sellaisenaan, eikä kirjoittaa päiväkirjaa omasta arjesta.
  • Oppimispäiväkirja on väline oman pohdinnan vahvistamiseen ja kriittiseen ajatteluun. Luennoilla opetettu ei ole absoluuttinen totuus, vaan hyvin perustellulle kritiikille on aina tilaa!
  • HUOM! Oppimispäiväkirjojen ohjeistus vaihtelee kurssista riippuen.

Käytännön vinkkejä

  • Oppimispäiväkirjaa kannattaa kirjoittaa luentojen rinnalla, eikä jättää sitä palautuspäivää edeltävään iltaan. Tämä vaatii itsekuria, mutta on loppupeleissä sen arvoista.
  • Luennoilla kannattaa kirjoittaa muistiinpanoja. Erityisesti ylös kannattaa kirjoittaa kysymyksiä, kritiikkiä, omia pohdintoja jne. Useimmat luentodiat ovat saatavilla Almassa tai Moodlessa, joten niitä ei välttämättä kannata kopioida sellaisenaan. Hyvät muistiinpanot ovat jo puoli oppimispäiväkirjaa!
  • Tarkat tekniset ohjeet (riviväli, fonttikoko, sivumäärä) annetaan usein kurssin alussa ja niitä tulee noudattaa. Suurella fonttikoolla ei siis kannata yrittää kerryttää sivumäärää.
  • Uskalla kirjoittaa rohkeimmatkin ajatukset!

Lisää tietoa oppimispäiväkirjasta ja muustakin tieteellisestä kirjoittamisesta Helsingin yliopiston Kielijelpistä.

(Alkuperäisen tekstin kirjoittaja Niina Hinkkanen)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *