Arkkitehdit ja kirjastolaiset kohtaavat Helsingissä

Helsingin yliopiston kirjasto isännöi tällä viikolla kansainvälistä konferenssia, johon osallistuu lähes 130 arkkitehtiä, kirjastoalan asiantuntijaa ja uusista kirjastorakennuksista kiinnostunutta.

Euroopan tutkimuskirjastojen yhteistyöverkoston järjestämä Designing the Future – From Concepts to Library Buildings –konferenssi edistää kirjastoammattilaisten ja arkkitehtien välistä kokemusten vaihtoa ja jakaa tietoa uusista kirjastorakentamisen trendeistä ja projekteista.

– Uuden kirjaston rakentaminen on innostava haaste ja samalla riski: uudisrakennus on merkittävä investointi tulevaisuutta varten, mutta informaatioympäristön nopean muutoksen vuoksi asiakkaiden tulevia tarpeita on vaikea ennakoida, kertoo Helsingin yliopiston kirjaston rakennusprojektia vetänyt Kaisa Sinikara.

Yliopiston vuonna 2012 avattu pääkirjasto Kaisa-talossa on kerännyt lukuisia arkkitehtuuripalkintoja ja saanut myös kansainvälistä huomiota. Samalla se on osoittautunut äärimmäisen suosituksi: päivittäisiä kävijöitä on enimmillään ollut yli 7000.

Konferenssivierailla on mahdollisuus tutustua myös muihin pääkaupunkiseudun kirjastoihin.

Konferenssin sivut
Seuraa Twitterissä #Liberlag