Biblioteket får ny organisation

Inlägget finns också på: Finska Engelska

Helsingfors universitets bibliotek får ny organisation. Bibliotekets tjänster på campus och på webben fortsätter som förut men biblioteket har organiserat sina tjänster i tre helheter, enheterna för lärandetjänster, forskningstjänster och informationstillgänglighet.

– Den nya organisationen ska svara ännu bättre på kundernas behov såväl på campus som på webben, och också stödja bibliotekets experters arbete i en föränderlig omvärld, säger överbibliotekarie Kimmo Tuominen.

Bibliotekets direktion godkände arbetsordningen 10.9.2014 och den trädde i kraft omedelbart.

Förändringen har genomförts med beaktande av personalens utvecklingsförslag och idéer, och den är en naturlig fortsättning på 2010 års reform, i vilken Helsingfors universitets campusbibliotek, fakultetsbiblioteken och Studentbiblioteket sammanslogs och bildade Helsingfors universitets bibliotek.

Nya tjänstehelheter

Enheten för lärandetjänster sköter kundtjänsten och rådgivningen vid alla campusbibliotek, och betjänar såväl på expeditionen som per telefon och på webben. Enheten sköter även informationsförvaltningstjänsterna till studerande och lärare, och utvecklar bibliotekets lärmiljöer i samarbete med andra aktörer vid universitetet.

Lärandetjänsterna leds av servicedirektör Kirsi Luukkanen som tidigare var bibliotekets servicechef på Centrumcampus.

Enheten för forskningstjänster ansvarar för tjänsterna till forskare och erbjuder tjänster i alla stadier av forskningsarbetet. Enheten sköter informations- och dataförvaltningstjänsterna till forskarskolor och forskare och bistår i frågor som gäller öppen publicering och främjandet av forskningens synlighet. Enheten tar även fram information om publikations- och forskningsverksamhet för universitetsförvaltningens och andra kunders behov.

Forskningstjänsterna leds av servicedirektör Pälvi Kaiponen som tidigare var campusbibliotekschef på Centrumcampus.

Enheten för informationstillgänglighet ansvarar för bibliotekets samlingar, förvärv och marknadsföring och produktionen av metadata. Enheten ansvarar också för utvecklandet av bibliotekets IT-system och webbtjänster.

Enheten leds av servicedirektör Annikki Roos som tidigare var campusbibliotekschef på Campus Mejlans och Campus Vik.

Dessa tre enheter bistås av enheten för interna tjänster, som ansvarar bl.a. för bibliotekets verksamhetsstyrning och strategiplanering, ekonomi- och personaltjänster, kompetensledning, samordning av samhällssamverkan och kommunikation.

Tiina Äärilä fortsätter som förvaltningschef.

Kontaktpersoner på campus

Bibliotekets tjänster på campus fortsätter som förut. Bibliotekets kontaktpersoner på campus koordinerar det lokala campussamarbetet med andra aktörer.

Ritva Hagelin, Huvudbiblioteket

Antti Virrankoski, Campusbiblioteket i Gumtäkt

Marja Moisio, Campusbiblioteket i Vik

Jukka Englund, Campusbiblioteket Terkko i Mejlans

Biblioteksdelegationerna på campus fortsätter sitt arbete.

Ta kontakt

Helsingfors universitets bibliotek är Finlands största mångvetenskapliga universitetsbibliotek. Vi betjänar ett internationellt vetenskapssamhälle på mer än 40 000 studenter och anställda på fyra campus och på webben: www.helsinki.fi/bibliotek