Kirjasto organisoituu palvelukokonaisuuksiin

This post is also available in: englanti ruotsi

Helsingin yliopiston kirjasto uudistaa organisaatiotaan. Kirjaston palvelut kampuksilla ja verkossa jatkuvat normaalisti, mutta vastaisuudessa kirjastossa on kolme palvelukokonaisuutta: oppimisen palvelut, tutkimuksen palvelut ja saatavuuspalvelut.

– Tavoitteena on, että uudelleen organisoitumalla vastaamme entistä paremmin niin kampuksilla kuin verkossa olevien asiakkaiden tarpeisiin ja että uusi organisaatiomme tukee nykyistä vahvemmin kirjaston asiantuntijoiden työtä muuttuvassa toimintaympäristössä, kertoo ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen.

Kirjaston johtokunta hyväksyi työjärjestyksen 10.9.2014, ja se tuli voimaan välittömästi.

Henkilöstön kehitysideoita ja ajatuksia kuullen tehty muutos on luonteva jatko vuoden 2010 uudistukselle, jolloin Helsingin yliopiston kampuskirjastot, tiedekuntakirjastot ja Opiskelijakirjasto liitettiin yhteen ja syntyi Helsingin yliopiston kirjasto.

Uudet palvelukokonaisuudet

Oppimisen palvelut vastaa kaikkien kampuskirjastojen asiakaspalvelusta ja neuvonnasta niin kasvokkain, verkossa kuin puhelimitse. Oppimisen palvelut huolehtii myös opiskelijoiden ja opettajien tiedonhallintapalveluista ja kehittää kirjaston oppimisympäristöjä yhteistyössä yliopiston muiden toimijoiden kanssa.

Palvelujohtajana on aloittanut Kirsi Luukkanen, joka työskenteli aiemmin kirjaston palvelupäällikkönä Keskustakampuksella.

Tutkimuksen palvelut vastaa tutkimustyötä tekevien palveluista tutkimustyön elinkaaren kaikissa vaiheissa. Tutkimuksen palvelut huolehtii omalta osaltaan tutkijakoulujen ja tutkijoiden tiedon- ja datanhallintapalveluista sekä antaa tukea avoimessa julkaisemisessa ja tutkimuksen näkyvyyden edistämisessä. Tutkimuksen palvelut tuottaa tietoa julkaisu- ja tutkimustoiminnasta yliopistohallinnolle ja muille asiakkailleen.

Palvelujohtajana on aloittanut Pälvi Kaiponen, joka työskenteli aiemmin kampuskirjastonjohtajana Keskustakampuksella.

Saatavuuspalvelut vastaa kirjaston kokoelmista, aineistojen hankinnasta ja markkinoinnista, sekä metadatan tuotannosta. Saatavuuspalvelut vastaa myös kirjaston tietojärjestelmien ja verkkopalvelujen kehittämisestä.

Palvelujohtajana on aloittanut Annikki Roos, joka työskenteli aiemmin kampuskirjastonjohtajana Meilahdessa ja Viikissä.

Palvelukokonaisuuksia tukevat sisäiset palvelut, jotka vastaavat mm. kirjaston toiminnanohjauksesta ja strategisesta suunnittelusta, talous- ja henkilöstöasioista, osaamisen johtamisesta sekä viestinnän ja yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen koordinoinnista.

Hallintopäällikkönä jatkaa Tiina Äärilä.

Yhdyshenkilöt kampuksilla

Kirjaston palvelut kampuksilla jatkuvat normaalisti. Paikallista yhteistyötä kampuksen muiden toimijoiden suuntaan koordinoivat kirjaston kampusyhdyshenkilöt:

Ritva Hagelin, Pääkirjasto

Antti Virrankoski, Kumpulan kampuskirjasto

Marja Moisio, Viikin kampuskirjasto

Jukka Englund, Meilahden kampuskirjasto Terkko

Myös kampuskirjastoneuvottelukuntien työ jatkuu.

Ota yhteyttä kirjastoon

Helsingin yliopiston kirjasto on Suomen suurin monitieteinen yliopistokirjasto. Palvelemme yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälistä tiedeyhteisöä neljällä kampuksella ja verkossa: www.helsinki.fi/kirjasto