Verkkarin joulukalenteri 2016: Luukku 8

Tänä vuonna Verkkarin joulukalenterissa julkaistaan joka päivä jouluaattoon saakka tietokirjavinkki. Kirjaston työntekijät vinkkaavat suosikkinsa lomalukemiseksi tai vaikka joululahjaksi!

Luukku 8

Matti Vainio:
Onko kaikki farssia vain”: Erik Tawaststjernan elämä
Otava, 2016

Tänään 8.12.2016 on Jean Sibeliuksen syntymän 151-vuotispäivä ja kuudes suomalaisen musiikin päivä. Sibelius muistettaisiin muutenkin, kiitos säveltaiteensa universaaliuden, ja hänen varjoonsa jättämät muut suomalaissäveltäjät jätetään varjoon tässäkin kirjoituksessa. Tilalle valokeilaan nostetaan ”vara-Sibelius” tuoreen elämäkertansa kautta:

Jyväskylän yliopiston musiikkitieteen emeritusprofessori Matti Vainion opettajastaan, Helsingin yliopiston musiikkitieteen professori Erik Tawaststjernasta (1916–1993), kirjoittama “Onko kaikki farssia vain”: Erik Tawaststjernan elämä (Helsingissä: Otava, 2016) tarjoaa hämmentävän moninaisen kuvan kohteestaan – ja samalla elämäkertaa lajityyppinä kiintoisasti avartaen toimii myös kirjoittajan itsensä fragmentaarisina muistelmina. ”Vara-vara-Sibeliukseksi” Vainio ei kirjassaan heittäydy, mutta Tawaststjernan poikkeusluonteesta hän maalaa kuvan, jonka esittämä häikäilemätön ja opportunistinen hahmo on kuin peilikuva sille kultivoidulle Tawaststjernalle, jonka kirjoituksia olen pitkään ihaillut. Useita elämäkertoja kirjoittanut Vainio tietää varmasti, mitä on halunnut kirjassaan sanoa, joten jään hämmennyksen tilaan.

Lue kirjaa Ellibs-palvelussa

Jaakko Tuohiniemi