Miksi 375 humanistia -sivustosta tuli menestys?

Humanistisen tiedekunnan 375 humanistia -sivusto on herättänyt niin paljon ihastusta, että nyt kun vuosi on vaihtunut ja kaikki kasvot on esitelty, minut viimeisenä, uskallan jo sanoa, että onnistuimme yli odotusten. Ainakin jos uskomme Kalevan kolumnistia, joka kirjoitti marraskuussa 2015 ”Raikkaudessaan 375 humanistia -kampanja on parasta mitä yliopistoista on viime aikoina tullut julkisuuteen” – ja miksi emme uskosisi. Mikä sitten oli sivuston menestyksen salaisuus?

1. Sivuston perusidea on yksinkertainen: käytimme yliopiston 375-vuotisjuhlavuotta tekosyynä sille, että pääsimme tuomaan esille tiedekuntamme merkitystä suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa niin menneisyydessä kuin tänä päivänäkin.
  2. Meillä oli tarjolla yllin kyllin mielenkiintoisia ihmisiä, joista halusimme kertoa. Ehdokkaita oli yli 700, joten pääsimme valitsemaan parhaat päältä. Olimme rohkeita tehdessämme valintoja. Yritimme saada sivustosta mahdollisimman monipuolisen. Oli hyvä, että valintaprosessiin osallistui erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä. Nuoret toimittajat nostivat esiin rock-tähtiä ja muita nuorison tuntemia hemmoja, joita me kalkkikset emme olisi keksineet.
  3. Sivuston tekninen toteutus on modernin selkeä. Halusimme verkkosivuston, jossa kuvaukset kohteena olevat ihmiset ovat pääosassa teksteineen ja kuvineen. Linkityksen sosiaalisen median kanaviin ja vuorovaikutuksen lukijoiden kanssa piti toimia. Olennaista oli myös se, että lukija voi nauttia sisällöistä millä tahansa lukulaitteella. Flocklerin valitseminen toteutuskumppaniksi takasi onnistuneen teknisen ratkaisun.
  4. Pidimme perusraameista kiinni, mutta sallimme vaihtelua siinä, miten kukin halusi itsensä esille. Jos olisimme niuhottaneet infolaatikon tietojen määrässä ja muussa formaatissa, olisimme vielä viimeistelemässä toukokuun kasvoja.
  5. Kieliversiot, yhteensä 11, ovat saaneet paljon positiivista palautetta. Halusimme osoittaa, että maailmassa on muitakin kieliä kuin suomi, ruotsi ja englanti. Sitä paitsi niitä kaikkia voi opiskella myös humanistisessa tiedekunnassa. Arabia, kiina ja venäjä vieraine kirjaimistoineen ovat kuvaruudulla kauniita jo esteettisestikin. Kieliversioissakin yritimme olla realisteja, koska suuri osa niistä tehtiin opiskelijoiden harjoitustyötä. Oli hyväksyttävä se, että kieliversioita julkaistiin eri tahtiin ja että vain osasta kielistä pystymme tarjoamaan täystekstiversiot.
  6. Sivuston tuottamisen lisäksi panostimme näkyvyyteen sosiaalisen median kanavissa. Tuotantotiimi nosti Päivän humanisteja esiin Facebookissa ja Twitterissä. Toiveemme vuorovaikutuksesta sivuston seuraajien kanssa toteutui ja #375humanistia elää edelleen.
  7. Etukäteen emme osanneet aavistaa esiteltävien henkilöiden merkitystä sivuston markkinoijina. He viestittivät ylpeinä sivustaan omalle tuttavapiirilleen. Näin sivuston tunnettuus kasvoi nopeasti. Jos kertoo 375 jollakin viittä isommalla luvulla, saa käsityksen ihmisjoukosta, jonka sivusto tavoitti pelkästään tällä tavalla. Monet sivuston seuraajat jäivät koukkuun ja aloittivat jokaisen aamunsa sivuston avaamisella.
  8. Ymmärsimme panostaa sivuston tekemiseen myös taloudellisesti. Tällaiset päätökset eivät ole helppoja tiukan budjetin oloissa, mutta uskomme, että satsaus kannatti. Vaikka kyseessä oli ennen kaikkea kulttuuriteko, uskomme, että tunnettuuden kasvu näkyy myös taloudellisesti. Saimme vuoden aikana paljon uusia ystäviä, jotka eivät meitä hevin unohda.
  9. Tuotantotiimimme toimi taidolla ja sydämellä Riitta-Ilona Hurmerinnan johdolla. Heidän hyvä fiiliksensä tarttui esiteltäviin henkilöihin ja esittelyteksteihin. 375 ihmisen tietojen sijoittaminen sovittuun formaattiin oli jättiurakka, josta ei olisi selvitty ilman innostuksen paloa ja rohkeaa heittäytymistä.
  10. Koimme, että sivusto on tiedekuntamme lahja juhlivalle yliopistolle. Saamamme palautteen valossa monet kokevat sivuston nimenomaan yliopiston näyteikkunana. Siihen viittaa myös alussa mainittu Kaleva-sitaatti.

Emme unohda sivustoa juhlavuoden jälkeenkään, vaan kehittelemme sille uudenlaista käyttöä. Ensin varmistamme, että siihen menee linkkejä kaikista mahdollisista paikoista. Toivomme, että sivusto tarjoaa jatkossakin tietoa ja tunteita. Se on varmaa, että julkaisemamme henkilöt esittelyineen ovat merkityksellisiä myös tulevaisuudessa.

One thought on “Miksi 375 humanistia -sivustosta tuli menestys?