QGIS-ohjelmiston harjoittelua kotona

Koti 18.1.2023

Seuraavana päivänä kotona jatkoin ohjelman käyttöä. Totesin, että kotikoneella ohjelmiston käyttö on huomattavasti työläämpää; jatkossa saatankin siirtyä kouluun tekemään kotitehtäväni. Tehtävänä oli tehdä Suomen kunnista koropleettikartta, ja valitsin aineistoksi ruotsinkielisten osuuden kunnissa. Tällaisen kartan sain aikaan: 

Kuva 1. Kuntien ruotsinkielisten osuus vuonna 2015 

Olen suhteellisen tyytyväinen lopputulokseen. Huomasin kuitenkin, että eilinen iltapäiväväsymys myös vaikeutti tehtävän tekemistä; minun piti todella muistella, miten ohjelma oikein toimikaan. Selvisin kuitenkin mutkien kautta maaliin, mistä olen tyytyväinen.  

Kuvasta 2 näkyy, että suurin osa ruotsia äidinkielenään puhumista sijoittuu Länsi-Suomeen, lounaiseen saaristoon ja rannikolle. Tulos ei yllättänyt minua, koska liikun paljon kyseisillä alueilla. Esimerkiksi Ruotsi naapurivaltiona voi vaikuttaa ruotsinkielisten suurempaan määrään näillä alueilla.  

Karttani on melko selkeä, sillä esimerkiksi Suomen kuntarajat erottuvat melko hyvin toisistaan. Lukija saa myös käsityksen legendan avulla, mitä kartassa esitetään. Pohjoisnuoli sekä mittakaava helpottavan kartan tulkintaa, jos Suomi ei ole alueena lukijalle tuttu. Värit erottuvat myös toisistaan tarpeeksi selkeästi. QGIS:ssä valittu luokittelumenetelmä antoi suurimmat erot värien väleillä, sillä muilla menetelmillä luokat eivät erottuneet toisistaan tarpeeksi selkeästi. Luokkia olisi ehkä voinut hioa silti paremmiksi, sillä viimeinen luokka on välillisesti todella suuri lopputuloksessa. Toisaalta kartassa erottuu selkeästi ruotsinkieliset alueet kyseisillä väleillä. Ilmiön kuvaaminen on mielestäni melko luotettavasti kuvattu, vaikka parannettavaakin varmasti löytyy. Lähes ensikertalaiseksi olen tulokseen kuitenkin melko tyytyväinen, kuten jo mainitsinkin.  

Itse blogiin kirjoittamisesta olen melko innoissani. Niin kuin esimerkiksi Tuomas Sahlberg toteaa omassa blogitekstissään ”Geoinformatiikan menetelmät -kurssi alkaa” (2023), on mukavaa, että työt jäävät blogin avulla ehkä paremmin talteen. Pidän itsekin ajatuksesta, että saman kurssin tuotokset löytyvät yhden linkin takaa listattuna. On myös hyvää vaihtelua kirjoittaa blogimuotoisesti kuin esimerkiksi esseetyyppisesti; kirjoitusmotivaatiota voi vaikka löytyä hieman eri tavalla.  

 

Lähteet:

Sahlberg, T. 2023. Geoinformatiikan menetelmät- kurssi alkaa. Kirjoitus ”TUOMAS SAHLBERG – KURSSIBLOGEJA” -blogissa 17.1.2023. Viitattu 19.1.2023. https://blogs.helsinki.fi/tsahlber/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *