Viimeinen eli 7. QGIS-kerta: oma kartta

Luento 28.2.2023

Viimeinen geoinformatiikan menetelmien luentokerta, onpa periodi mennyt taas nopeasti!

Tämän päivän luennolla saimme laittaa kaikki tietomme ja taitomme peliin, sillä saimme tehdä kartan itsevalitsemastamme aineistoista. Muutamien hankaluuksien kautta sain aikaan kartan, joka esittää Suomen kuntien palvelualoilla työskentelevien prosenttiosuutta kaikista työllisistä (kuva 2). Luennon lopuksi tein vielä kartan, jossa näkyy väestön työllisyys ylipäätänsä (kuva 1).

Kuva 1. Työllisyysprosentti vuonna 2021 (lähde: Tilastokeskus)

Kuva 2. Palvelualalla työskentelevien osuus työllisistä kunnittain (lähde: Tilastokeskus)

Luennon lopuksi tulin epävarmaksi, että olinko ymmärtänyt tehtävänannon oikein. Olin tehnyt alunperin vain yhden kartan (kuva 2). Tein kuitenkin vertailun vuoksi vielä toisen kartan, jossa näkyy koko Suomen työllisyys (kuva 1). Tein kartat samalla värillä, jotta niitä voisi helpommin vertailla; joissakin paikoissa työllisyys on vähäisempää, mutta palvelualan työpaikkoja on suhteessa enemmän kuin muualla. Tajusin kuitenkin vasta kotona, että ylläolevat kartat eivät välttämättä vastaakaan tehtävänantoa, koska muuttujat on esitetty eri kartoissa. Palasin siis seuraavana päivänä yliopistolle, ja tein uuden kartan, jossa on molemmat muuttujat (kuva 3).

Kuva 3. Työllisyys väestössä sekä palvelualoilla työskentelevien prosenttimäärä työllisistä kunnittain vuonna 2021 (lähde: Tilastokeskus)

Ylipäätänsä olin perehtynyt mahdollisiin aineistoihin Tilastokeskuksen sivuilta jo ennen luentoa, mutta loppupeleissä päädyin kuitenkin soveltamaan suunnitelmaani; olisin halunnu perehtyä pelkästään Ahvenanmaan kuntiin, mutten löytänyt sopivaa karttapohjaa kotona tai luennolla. Koko Suomen alue pääsi siis käyttöön. Lisäksi minulla kesti hetken keksiä, miten aineisto tulee syöttää ohjelmistoon, mutta ohjeiden avulla selvisin tästäkin hankaluudesta melko nopeasti.

Hyödynsin tehtävässä aiempien viikkojen ohjeistuksia, mutta voisin melkein sanoa, että joidenkin toimintojen toteuttaminen oli melko hyvin hallussa. Tiesin esimerkiksi, mistä erilaisia toimintoja, kuten aineistojen yhteensovittavia Join-toimintoja, etsitään, ja miten saan näin ollen hyödynnettyä Tilastokeskuksen aineistoa karttapohjassa. Lisäksi muistin suhteuttaa kaikki käyttämäni luvut, minkä tärkeyden olen kurssin aikana taas huomannut.

Tekemäni kartat ovat mielestäni suhteellisen hyviä, vaikka ylimmät kartat eivät suoranaisesti vastaa oikeaan tehtävänantoon; toisaalta erot palvelualojen työllisissä sekä töissäkäyvillä ylipäätänsä erottuvat ehkä paremmin erikseen. Olisin ehkä itse etsinyt vielä paremman kuntarajoja esittävän kartan, koska nyt Ahvenanmaan alue näyttää hieman kummalliselta yhdistyessään mantereeseen; toisaalta kuntarajat erottuvat ainakin selkeästi toisistaan, vaikkeivat alueet eroittuisikaan yhtä selkeästi toisistaan. Lisäksi histogrammit eivät välttämättä näytä arvoja tarpeeksi selkeästi, mutta parempaankaan en pystynyt. Histogrammien alla olevat alueet erottuvat kuitenkin hyvin pylväiden takaa, joten eivät kartan päällä olevat merkit kokonaan ”tuki” karttapohjaa. Tuloksia pystyy siis myös lukemaan kartalta; palvelualoilla näyttäisi työskentelevän paljon ihmisiä alueilla, joissa myös työllisiä on paljon. Pylväät ovat kuitenkin suhteellisen korkeita myös joillakin alueilla, joilla työllisyysprosentti on matalampi. Oli hauskaa myös kurkata, mistä aiheista muut ovat keksineet tehdä karttoja. Esimerkiksi Miia Vuolle (2023) teki kartan liito-oravista, karhuista ja luonnonsuojelualueista Suomessa blogipäivitykseensä ”Kurssikerta 7 – Laskukaavoja Excelissä”. Hyvin keksitty aihe ja taidokkaan näköinen lopputulos!

Harjoituksen ideana oli luultavasti testata kokonaisuuden hallintaa ja erilaisten komentojen ymmärtämistä, ja taisin lopulta noudattaakin tehtävänantoa. Olen oikeastaan melko ylpeä itsestäni, että sain tuotoksen aikaiseksi; ei ihan kivuttomasti, mutta tarpeeksi hyvin. Lisäksi olen iloinen, että käsitin tekemäni virheen, ja sain korjattua kartan oikeannäköiseksi. En ehkä olisi kurssin alussa uskonut, että saisin tällaisia karttoja itse aikaiseksi, mutta aina voi yllättää itsensä. Ohjeita tarpeen tullen lukemalla ja välillä niitä ulkomuistista osaamalla sain tehtyä oikein kivannäköiset lopputuotokset. Ensi kerralla hieman lisää keskittymistä, niin menee ensimmäisellä kerralla oikein!

Toivon, että tämän kurssin antimien avulla saan esimerkiksi parannettua työllisyysnäkymiäni tulevaisuudessa; ohjelmistojen osaaminen on aina plussaa työnhaussa. Olen myös saanut ihania onnistumisen kokemuksia, joiden avulla jaksaa taas jatkaa kohti seuraavia haasteita.

Kiitos kurssista!

Lähteet:

Vuolle, M. 2023. Kurssikerta 7 – Laskukaavoja Excelissä. Päivitys ”Miia Vuolle, Blogi kurssilta Geoinformatiikan menetelmät 1” -blogissa 1.3.2023. Viitattu 2.3.2023. https://blogs.helsinki.fi/mevuolle/2023/03/01/kurssikerta-7-laskukaavoja-excelissa/

Yksi vastaus artikkeliin “Viimeinen eli 7. QGIS-kerta: oma kartta”