Puskurointia ja ajatuksia QGIS:sta

Kurssikerran tarkoituksena oli muistutella mieleen piirtotyökalujen ja ohjelman käyttöä. Käytännön harjoittelu ja toimintojen muistuttelu tuovat luottamusta omaan tekemiseen. Puskurointi, eli bufferointi, oli kurssikerran uusi tuttavuus! Sen avulla voidaan tarkastella erilaisten tekijöiden etäisyyksiä ja laskea lukumääriä valitulta alueelta, mikä voisi olla hyödyksi esimerkiksi kaupunki- ja aluesuunnittelussa. Tehtävissäkin laskettu melun kuuluvuusalue tuli ensimmäiseksi mieleen puskurivyöhykkestä puhuttaessa. Kaippa sitä voisi hyödyntää myös esimerkiksi jonkin onnettomuuden tai luonnonhasardin vaikutusalueen havainnoimisessa tai arvioinnissa.

Itsenäisten tehtävien teko oli mielekästä! Loin bufferin lentokentän aluelle ja ympärille selvittääkseni alueen asukasluvun yhden ja kahden kilometrin säteellä Malmin lentokentästä. Tämä ei sujunut kommelluksitta, mutta yritin parhaani. Lisäksi tehtävässä selvitettiin Helsinki-Vantaan lentokentän erisuuruisia meluhaittoja ja asukasmäärää 2 kilometrin säteellä. Näistä saatiin hyviä tuloksia pohtia meluhaitan suuruuksia suhteessa väkimäärään. Lisäksi juna- ja metroasemien lähialueen (500m) asukasluvuista tarkasteltiin työikäisten osuutta alueen (500m etäisyydellä) väestöstä.

Malmin lentokentän asukasluvut:

Väkiluku 2 km säteellä asuvista: 58656

Väkiluku 1 km säteellä asuvista: 9126

Helsinki-Vantaan lentokenttä:

Asukasluku 2 km säteellä: 10322

Asukasluku, jossa melu väh. 55 dB: 11672

Asukasluku, jossa melu väh. 60 dB: 27092

Juna- ja metroasemat:

Asukasluku alle 500 metrin säteellä asemasta: 111765

Työikäisiä alueen asukkaista: 67%

Alueen taajamissa asuva väestö: 96%

Koulut -tehtävän laskeminen ei ollut niin helppoa. Aika kauankin sain kompastella QGIS-laskurin kanssa. Sain kuin sainkin ainakin jotkin tulokset aikaan!

Koulutien aloittavat oppilaat: 14

Yläkouluikäisten oppilaiden määrä: 62

Koulupiirin asukkaiden määrä suhteessa kouluikäisiin (%): 9%

Muunkieliset kouluikäiset alueella: n. 10

Omissa harjoitteissani ehdoton rajoite olen minä. Kuten aiemmista postauksistani – ja ehkä joidenkin tämänkin harjoituksen mahdollisista virheistä huomaa – olen todella kompastellut harjoitusten kanssa. Kun luennon aikana opin jotain, kerratessa pää lyö tyhjää. Onneksi minulla on ollut aikaa erehdysten ja kokeilemisen kautta oppia ja opiskella QGIS:n käyttöä rauhassa. Olen myös saanut muiden blogeista apua – kiitos useiden kurssilaisten tarkat ja selkeät blogikirjoitukset!  Kaiken häsellyksen keskellä yritän uskoa siihen, että kokoajan opin uutta ja käyttö helpottuu.

Joku päivä minä en ole enää rajoite vaan QGIS 😉

Näillä ajatuksilla kohti uusia QGIS-harjoituksia. Tsemppiä muillekkin harjoituksien tekoon! 🙂

-Anna

2 Replies to “Puskurointia ja ajatuksia QGIS:sta”