Sosiaalityön tutkimusaamukahvit 22.3.2024

ASTULA-hanke on mukana Uudenmaan sosiaalialan osaamiskeskus Soccan järjestämillä sosiaalityön tutkimusaamukahveilla 22.3.2024 klo 9-10.

Sosiaalityön tutkimusaamukahvit tarjoavat tietoa ajankohtaisesta tutkimuksesta erityisesti asiakastyössä toimiville ammattilaisille sekä mahdollisuuden käytännön ja tutkimuksen vuoropuheluun.

Teamsissä järjestettävillä aamukahveilla kuullaan hankkeemme väitöskirjatutkijoilta alustus asiakirjojen ja dokumentoinnin tutkimisesta lastensuojelussa ja koulun sosiaalityössä, minkä lisäksi tilaisuuksissa on hetki aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Näihin matalan kynnyksen tilaisuuksiin voi osallistua kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.

Lisätietoja aamukahveista sekä osallistumislinkin perjantaiseen tilaisuuteen löydät täältä: https://www.socca.fi/tapahtumat?e=361&i=377

_____________________________________________________________________________________

Aamukahveilla kanssamme oli yli 30 osallistujaa keskustelemassa sosiaalityön dokumentoinnista ja sen tutkimisesta eri näkökulmista. Lämmin kiitos kaikille osallistuneille!

ASTULA -hanke HPRC:n Käytäntötutkimuksen päivässä 18.1.2024

Esittelimme ASTULA-hanketta Helsinki Practice Research Centerin (HPRC) järjestämässä käytäntötutkimuksen päivässä 18.1.2024 klo 12.00–15.30 Helsingissä. Erityisesti kerroimme koulun sosiaalityön dokumentointia koskevasta tutkimuksesta ja pidimme dialogisen työpajan dokumentoinnista sosiaalityössä.

Käytäntötutkimuksen päivä on kohdennettu erityisesti käytännön toimijoille, kuten hyvinvointialueiden asiakastyössä toimiville ammattilaisille, johdolle, asiantuntijoille ja kehittäjille.

MOOC-kurssi: Asiakastyön dokumentointi sosiaalityössä

Kurssi toteutetaan kaikille avoimena MOOC-kurssina (5 op)

Keväällä on tarjolla uusi kaikille avoin opintojakso asiakastyön dokumentoinnista osana ASTULA-hanketta. Kurssilla opitaan asiakastyön dokumentoinnin periaatteet ja merkitys tiedonmuodostuksessa sosiaalityössä. Asiakastyön dokumentoinnin monet eri ulottuvuudet otetaan esiin. Kurssin käytyään opiskelija on perehtynyt asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön ja sen soveltamiseen asiakastyössä.

Aikataulu 11.3.2024–5.5.2024

Kurssi löytyy Helsingin yliopiston avointen verkkokurssien tarjonnasta sekä avoimesta yliopistosta, lisätietoja https://studies.helsinki.fi/kurssit/toteutus/otm-1cdb3716-8a53-4c7b-b884-08670612ba02

ASTULA-hanke Sosiaalityön tutkimuksen päivillä 15.-16.2.2024

ASTULA-hanke järjestää Sosiaalityön tutkimuksen päivillä 15.2.2024 työpajan aiheesta Asiakirjat ja rekisteriaineistot tiedon muodostamisen välineinä tutkimuksessa ja sosiaalityössä.

Sosiaalityössä asiakirjat ovat keskeinen tiedonmuodostuksen väline asiakkaan tilanteesta ja palveluntarpeista päätettäessä. Asiakirjat ovat myös työskentelyn ja ratkaisuiden lainmukaisuuden valvonnan välineitä. Asiakirjoilla on merkittävä rooli arvioitaessa työskentelyn vaikuttavuutta. Lainsäädännöllä ohjataan asiakastyön suuntaan, jossa asiakkaat pääsevät yhä enemmän lukemaan itseään koskevia asiakirjoja OmaKannasta.

Yhä enenevässä määrin asiakkaasta kertyy tietoa myös erilaisiin rekistereihin, niin sosiaalihuollossa kuin sen ulkopuolellakin. Rekisteritiedon avulla voidaan tutkia erityisesti sosiaalihuollon toimenpiteiden pitkän aikavälin vaikuttavuutta. Asiakirjat ja rekisteritieto ovat siten tärkeitä tutkimusaineistoja. Niiden käyttöä tähän tarkoitukseen valvotaan ja rajoitetaan toisiolailla ja Findatan organisoimalla lupajärjestelmällä.

Asiakirjoilla ja niiden kirjoittamisella on monia eri vaikutuksia:
-Asiakirjojen kirjoittaminen vaikuttaa ammattilaisen työhön ja työskentelyyn
-Asiakirjat vaikuttavat ihmisten elämään ja palveluihin
-Asiakirjoista tehdään päätelmiä palvelujen laadusta, määrästä ja tarkoituksenmukaisuudesta
-Asiakirjoista tulkitaan työskentelyn päätöksentekoa ja sen lainmukaisuutta.

Kutsuimme työryhmään esityksiä, joissa pohditaan asiakirjatutkimuksen ja rekisteritutkimuksen mahdollisuuksia ja rajoituksia. Millaista tutkimustietoa tarvitaan vaikuttavan sosiaalityön tekemiseen? Miten asiakkaat otetaan mukaan dokumentointikäytäntöihin? Millaista eettistä arviointia ja tietosuojaratkaisuja asiakirja- ja rekisteritutkimus edellyttävät? Miten asiakastietojärjestelmät vaikuttavat dokumentointiin? Miten asiakirja- ja rekisteritietoa voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä?

Lisätietoja Sosiaalityön tutkimuksen päivistä, ilmoittautua ehdit vielä 26.1.2024 asti https://events.tuni.fi/sosiaalityon-tutkimuksen-paivat-2024/

ASTULA-hankkeen ensimmäinen artikkeli julkaistu

ASTULA-hankkeen ensimmäinen artikkeli on julkaistu tänään 13.12.2022 sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti Januksessa. Artikkelin ”Dokumentointi osana asiakasturvallisuutta” on kirjoittanut hankkeemme johtaja, sosiaalityön vanhempi yliopistonlehtori, dosentti Aino Kääriäinen (VTT).

Artikkelissa tarkastellaan asiakastyön dokumentointia osana asiakasturvallisuuden rakentumista sosiaalityössä. Sosiaalityössä yksi keskeinen tiedonmuodostuksen työväline ovat asiakastyössä kirjoitetut asiakirjat. Oikeusasiamiehen kanteluratkaisuja (n=41) analysoimalla vastataan kysymykseen, millaisia asiakasturvallisuutta heikentäviä asiakastyön dokumentointiin liittyviä ongelmakohtia esiintyy oikeusasiamiehelle tehdyissä kanteluissa.

Sisällönanalyysin perusteella ryhmiteltiin aineistosta seuraavia asiakirjoihin liittyviä huomautuksia: 1) puutteellinen asiakastyön dokumentointi, 2) tiedon keräämisen virheet, tietopyyntöjen laiminlyönti ja tiedon väärinkäyttö ja 3) suunnitelmien puutteet ja päätöksenteon virheet.

Asiakastyön dokumentointi on keskeisessä asemassa työskentelyn jälkikäteisarvioinnissa ja asiakkaiden oikeusturvakeinojen käyttämisessä. Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien sosiaalihuollon asiakkaiden on tärkeää voida luottaa saamiensa palvelujen oikeellisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen sekä yhdenvertaiseen kohteluun palveluissa.

Artikkelin pääset kokonaisuudessaan lukemaan täältä: https://journal.fi/janus/article/view/114678/75138

Tutkimushanke lyhyesti

ASTULA-tutkimushanke liittyy sosiaalityön työmenetelmien tutkimukseen ja asiakkaiden osallisuutta ja toimijuutta sosiaalityössä koskevaan tutkimukseen. Siinä tarkastellaan erityisesti lasta koskevan tiedon dokumentointia. Sosiaalityössä asiakirjat ovat keskeinen tiedonmuodostuksen työväline ja ne ovat välttämättömiä asiakkaiden palvelutarpeiden arvioinnissa sekä suunnitelmien ja päätösten tekemisessä. Asiakirjat ovat myös työskentelyn ja ratkaisujen lainmukaisuuden ja valvonnan väline. Asiakirjojen merkitys korostuu asiakasosallisuuden ja -turvallisuuden kysymyksissä.

Hanke sisältää neljä osatutkimusta:
1) Oppilaan osallisuus koulun sosiaalityön dokumentoinnissa (vastuututkija Noora Mäkinen)
2) Dokumentointi osana asiakasturvallisuutta (vastuututkija Aino Kääriäinen)
3) Lapsen huostaanottopäätösten perusteleminen (vastuutukija Raija Kuronen) ja
4) Lapsen emotionaalisen kaltoinkohtelun tunnistaminen lastensuojelussa (vastuututkijat Virve-Maria Toivonen ja Aino Kääriäinen).

Tutkimuksessa hyödynnytetään monipuolisesti kysely-, haastattelu-, asiakirja- ja julkisaineistoja. Hanke tuottaa tietoa ja malleja asiakastyön dokumentoinnin laadun parantamiseen haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluissa.

Lisätietoja:
Aino Kääriäinen, aino.kaariainen@helsinki.fi