TNC2009: Päivä 2, Users and applications 2

Päivän toinen sessio teemalla Users and applications Climate change and disaster forecasting 2. Muistiinpanoja siitä.

Stefano Nativi, “Towards an e-Infrastructure for Civil Protections

Väestönsuojelun vaatimaa infrastruktuuria.

Motivaationa ympäristöpäästösten tekeminen ja useista erilaisista näkökulmista saatavan tiedon integrointi. Tällaisia osa-alueita ovat esimerkiksi väestönsuojelu, ympäristötietojärjestelmät jne.

Tietoyhteiskunta-aloitteita alueella on useita ja ne koskettavat niin päätöksentekojärjestelmää kuin erilaisia Earth System-osa-aluteita. Lisäksi on huomioitava teknologinen kehitys ja sen antamat mahdollisuudet.

Tiedon mallintamista ja yhteistoimintaa erilaisten järjestelmien järjestelmien (systems of system) välillä. Lähestymiskulma System of Systems-kuvioon:

Pohjalla: grid/web compunting infrastructure, sen päällä geospatial infrastructure ja sen päällä GMES (ESS) infrastructure.  Jälkimmäisin on eräs global monitoring system.  Päällimmäisenä ovat siten risk management ja erilaiset tieteeelliset osa-alueet, kuten vaikkapa hydrologia. Jokaisella arkkitehtuurin tasolla on runsaasti toimijoita ja standardeja.

GMES=Global Monitoring for Environment Security

GMES-CP -infrastruktuurin kokeilu, joka perustui EU:n FP6 rahoitukseen.

CYCLOPS arkkitehtuurin framework; reaaliakainen tai lähes reaaliaikainen pääsy erilaisiin järjestelmän tuottamiin tietoihin ja palveluihin. Näiden sisällä voidaan tunnistaa useita liittymiä erilaisiin standaredihin ja järjestelmiin.

INSPIRE-arkkitehtuuri, joissain määrin SOA-tyylinen lähestyminen palveluihin. Käytössä ISO 19119 geograafisten systeemien taksonomia.

Kyseessä oli EU-rahoitteinen tutkimusprojekti (FP6), jossa on tehty prototyyppi geospatiaalisesta informaatiosta. Esimerkissä käytössä säätiedot. Grid-infrastruktuurista saa skaalautuvuutta tietojen käsittelyyn. Jatkotutkimuksia varten on tehty ehdotus myös EU:n FP7:aan.

Lisätietoja: http://www.cyclops-project.eu, G-OWS Working Group.

* * *

Heidi Alvarez, “Hurricane Mitigation Enabled By Global CyberBridges Graduate Research

IHRC, International Hurricane Research Center

IHRC:n tehtävänä on mm. määritellä hurrikaanien uhkaa taloudelle, kehittää malleja ennakoida tuhoja ja ongelmia, antaa teknistä apua. Keskus tekee myös sosiaalista tutkimusta ja itse hurrikaaneihin liittyvää tieteellistä tutkimusta.

Hurrikaani Katrina casena:

• Yksittäiset mittausyksikölt liittuivat maastossa autolla ja tuottivat mittausdataa.
  • Myrskyn reitin ennakointia tietojen perustella

Global CyberBridges, projekti, infrastruktuuri koulutukseen, harjoitteluun ja mentorointiin. Opiskelijat mukana projektissa.

Hurrikaanien mallintaminen vaatii laskutehoa ja esimerkiksi säätietojen käyttöä’.

Projektin motivaationa ovatg esimerkiksi hurrikaanien tuottamat suuret taloudelliset vaikutukset ja tuhot. Projektissa tehdään globaalisti yhteistyötä, joka luo infrastruktuuriin läpinäkyvyyttä eri suuntiin.

Hankkeessa tuotetaan hajautettu ohjelmisto hurrikaanien vaikutusten laskemiseen, jota voidaan ajaa erilaisissa ympäristöissä.Hajautuksella pyritään mm. nopeuttamaan laskentaa.

Käyttöliittymäkerros web-portaalina. Siihen voidaan tuottaa high res-valokuvia.

Mallinnuksen onglmissa myös kyse siitä, että kapasiteetin yli- aja aliarviointia voiodaan välttää.  Mallinnusta tehdään incrementaalisesti.

Käytölssä 8-128 noden palvelimia.

Verkkomainen toteutus tuo tullessaan:

• Skaalautuvuus.
  • Laajennettava
  • Porttaukset eri alustoille eivät ole ongelmattomia

Ssysteemiin on tehty myös myös Wii:lle käyttöliittymä.

Yhteenvetoa Global CyberBridges-hankkeesta:

• Sään ennustaminen, grid-computing

* * *

Andrew Howard (ANU, Australia), “Using human networks to respond to global disease events”

Liittyy pandemian leviämiseen. Tutkimus ja koulutusyhteisöillä on mahdollisuus vastata globaalien tautien leviämiseen liittyviin haasteisiin.

Erilaisia pandemioita on maailmanhistoriassa esiintynyt toisinaan. Influenssa on yksi tällainen. Influenssa on löydetty jo ennen ajanlaskun alkua. Sittemmin erilaiset influenssakannat ovat aiheuttaneet pandemioita ja miljoonien ihmisten kuoleman (aasian influenssa, espanjan tauti, hong kong influenssa jne.).

Pandemiat etenevät vaiheissa.

• Nykyinen (A)H1N1 (sikainfluenssa). On kehittynyt jo viidenteen vaiheeseensa.
  • SARS, yllätti nopeudellaan

Pandemoita varten informaatiojärjestelmä, jolla voi esimerkiksi konsultoida etänä sairaaloihin tai vaikka paikkoihin, jotka ovat karanteenissa.

Casessa (SARS) vastattiin karanteeniin asetettujen sairaaloiden tietotarpeisiin nostamalla SARSgrid muutamassa päivässä ja asentamalla se sairaaloihin.

Annettiin etänä diagnostiikkaan liittyvää tulea esim. röntgenkuvien analysoinnissa.

Globaali yhteistyö ratkaiseen ongelmia.  Pystetty verkko on demonstroitu mm. WHO:lle.

Lintuinfluenssa H5N1: Käytettiin EINetiä; yhteinendesktop, videoneuvottelut, sähköpostilistat

Aasian, Australian ja Yhdysvaltojen välillä on laajoja tutkimusverkkoja

Vuoden 204 jälkeen on tullut uusia kommunikaatiovälineitä, mutta vanha sähköpostilista on edelleen tarpeellinen. Grid-ympäristöt, EUAsia grid. Gridiin pääsy oli merkittävää Taiwanin SARS-torjunnassa.

Yksilöt: Jokaista tarvitaan pandemiatilanteessa

EUAsia Grid http://www.euasiagrid.org

• Yhteistyöverkosto

* * *

Tässä sessiossa oli varsin yleisluontoisia puheenvuoroja, joissa esiteltiin projekteja ja periaatteellisia näkökulmia. Globaaleilla verkoistoilla voi tehdä konkreettisia asioita. Ja joskus on pakko.