Inspiraatiota ranskan opiskeluun

Jokin aika sitten Bouffe ry:n facebookryhmässä kyseltiin vinkkejä interaktiivisempaan ranskan opiskeluun esimerkiksi erilaisten sovellusten avulla. Päätin siis koota tähän testattavakseni erilaisia ilmaisia appeja, jotka voivat auttaa kielen opiskelussa.

Oma puhelimeni käyttää android- käyttöjörjestelmää, mutta suurin osa sovelluksista löytyy myös Applelta.

Lisäksi muut opiskelijat ovat kertoneet käyttäneensä muutamia maksullisiakin sovelluksia muun muassa tabletilla lukemiseen. Näistä mainintoina esimerkiksi moon+ reader, joka kertoo sanojen merkityksen sanaa klikkaamalla ja le Bled-sovellus, joka soveltuu kieliopin ja oikeinkirjoituksen korjaamiseen.

Maksulliset sovellukset ovat varmasti hyvä sijoitus opiskeluun, mutta mielestäni ilmaisetkin sovellukset ovat varsin hyvä alku!

Duolingo

Duolingo on ainakin oman havaintoni mukaan monien kielten opiskelijoiden huulilla. Sovellus on ilmainen ja sillä voi ranskan kielen lisäksi opiskella muun muassa espanjaa, saksaa, italiaa, portugalia, hepreaa, vietnamia… Yhteensä vaihtoehtoja on 22. Lisäksi voi joissain tapauksissa valita mistä kielestä lähtien haluat opiskella esimerkiksi espanja-ranska, ranska-italia…

Sovelluksessa voi tehdä lähtötasotestin joka asettaa oikeantasoisten harjoitusten äärelle. Jokainen ”oppitunti”, koostuu  kirjoitus-, kuuntelu-, käännös- ja monivalintaharjoituksista. Hauskaa on myös kavereiden seuraaminen pelin lomassa, sillä  heidät voi lisätä ystävikseen! Pidän sovelluksen tavasta opettaa, sillä se aktivoi audiovisuaalisesti. Tosin jopa ranskan kielistä versiota testatessani en aina ymmärtänyt aivan yksinkertaisiakaan kuunteluharjoituksia huonon äänenlaadun vuoksi. Onneksi voi myös valita hitaamman puheen, mikä saattaa helpottaa kuuntelua. On myös mahdollista ostaa keräämillään pisteillä erilaisia lisäbonuksia saadakseen lisää pisteitä.

Saatavilla sekä androidille että Applelle.

Memrise

Memrise on hauska tapa oppia kieltä avaruusseikkailun merkeissä!

Ensivaikutelmaltaan sovellus muistuttaa Duolingoa : Etenemispolku, monivalinta-, kuuntelu- ja kirjoitustehtävät ovat jo tuttu konsepti. Kielivaihtoehtoja on kuitenkin jopa 200. Lisäksi jo Duolingosta tuttujen tehtävien lisäksi Memrise yhdistää mukaan myös videokuvan, mikä tekee oppimisesta mielenkiintoisempaa. Natiivipuhujat lausuvat tuttuja puheenparsia hymy huulillaan, mikä mielestäni tuo appiin paljon lisää, sillä suurin osa kommunikaatiosta tapahtuu kehonkielellä. Sovellukseen voi myös lisätä ystäviä ja se on loistava työkalu opettajille, sillä siihen voi itse valmistella tehtäviä tietyistä sanoista! Tätä yksi opettajistani on hyödyntänyt ja koin sen hyvin mielekkääksi. Pidin myös humoristisista sanoihin liittyvistä kuvista.

Saatavilla sekä andoidille että Applelle.

Français authentique

Français Authentique on loistava sovellus paitsi kielen, myös kulttuurin tuntemuksen kartuttamiseen. Sen sisältö koostuu youtube-videoista ja nauhoituksista, jotka käsittelevät kulttuurin ja kielen ilmiöitä. Opettaja selittää muun muassa erilaisia ilmauksia, kuten ”chercher la midi à quatorze heures” tai kertoo kuinka Haussmann muutti Pariisia. Appin ajatus on opettaa autenttista, todellista ranskaa ja auttaa puhumaan sujuvammin. Mikä loistava keino kartuttaa ilmaisuvarastoa ja yleissivistystä! Opettajalle voi myös lähettää facebookin kautta kysymyksiä, mikäli mielessä on toive jonkin asian käsittelemiseksi.

Aineistoa on paljon saatavilla ilmaiseksi, mutta myös maksullisia kursseja on.

French grammar

French grammar on kuin ranskan kielioppikirja taskussasi! Loistava ja nopea tapa tarkistaa kielioppiasiat keskellä kiireistä päivää. Sovelluksesta löytyvät esimerkiksi erilaiset verbit, niiden aikamuodot ja taivutus, käyttötarkoituksen aukiselitys ja hyviä käyttöesimerkkejä. Sivut ovat selkeät ja esimerkit tarpeeksi yksinkertaisia. Verbien lisäksi valikosta voi valita tarkastelun kohteeksi substantiivit ja artikkelit, pronominit, adverbit, prepositiot tai lauserakenteen. Ainoa miinus on harjoitustehtävien puuttuminen.

Näiden esittelemieni sovellusten lisäksi tarjolla on paljon muitakin tutustumisen arvoisia ilmaisia sovelluksia! Mikäli teillä on omia suosikkeja tai kommentoitavaa, jättäkää rohkeasti viestiä kommenttiboksiin :)

Terveisin Suvi, Bouffen viestintävastaava

10 vastausta artikkeliin “Inspiraatiota ranskan opiskeluun”

1. Hi! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking it and checking back often!

2. Hello, always i used to check blog posts here early in the morning, because i love to learn more and more.