Artikkeli 1

Anna Leonowiczin artikkeli “Two-variable choropleth maps as a useful tool for visualization of geographical relationship” vertailee kahden ja yhden muuttujan koropleettikarttoja ja niiden käytettävyyttä ja luettavuutta. Artikkelia varten toteutettiin tutkimus, jossa yliopisto-opiskelijat vertailivat kahden ja yhden muuttujan koropleettikarttojan keskenään muun muassa niiden esitystavan, kiinnostavuuden ja helppolukuisuuden perusteella.

Kuva 1. Kahden muuttujan koropleettikartta.

Artikkelissa todetaan, että kahden muuttujan koropleettikarttoja laatiessa luokkamäärillä on suuri vaikutus kartan lopputuloksen onnistumiseen. Artikkelin mukaan luokkakoot tulisi pitää melko pieninä (3×3 tai 2×2 luokkaa), jotta kartan viesti ja kahden muuttujan välinen mahdollinen riippuvuus tulisi lukijalle selväksi. Kahden muuttujan koropleettikartan avulla on mahdollista kuvata tehokkaasti muuttujien välistä lineaarista riippuvuutta. Artikkelissa esitellään myös erilaisia värivaihtoehtoja luokille. Artikkeliin liitetyssä kahden muuttujan kartassa (kuva 1) esitetään Varsovan lähistöllä maaseudulla asuvan väestön ja alle 18-vuotiaan väestön välistä yhteyttä. Toinen muuttuja on kuvattu punaisella sävyllä, ja toinen sinisellä. Prosenttiosuuksien kasvaessa värisävy tummenee ja voimistuu. Lineaariselle akselille sijoittuvat alueet ovat liilan sävyisiä, ja kartalta voi huomata että niitä on suurin osa pienalueista. Toista muuttujaa olisi mahdollista myös kuvata onnistuneesti erilaisilla viivoituksilla, kuten Saara Varis on tehnyt blogimerkinnässään “Syvemmälle teemakartografiaan” (Varis, 27.1.2017)

Artikkelin loppusanoissa todetaan, että vaikka yhden muuttujan koropleettikartat ovat tehokkaita ilmiön kuvaamiseen, niin kahden muuttujan kartoilla voidaan helposti tulkita muuttujien keskinäistä maantieteellistä riippuvuutta. Kahden muuttujan karttojen luettavuus riippuu kuitenkin hyvin paljon kartan laatijan luokka- ja värivalinnoista. Epäonnistuneet valinnat tuottavat usein myös lukukelvottoman kartan.

LÄHTEET

Varis, S. Syvemmälle teemakartografiaan. (27.1.2017).

Leonowicz, A. 2006. “Two-variable choropleth maps as a useful tool for visualization of geographical relationship”. Geografija, 2006