Kriisit ja viestintä: Suomen Punaisen Ristin rooli akuutin kriisin organisoinnissa ja viestinnässä

Helsingin yliopiston viestinnän laitoksen Viestinnän tutkimuskeskus CRC tekee tutkimusta Suomen Punaisen Ristin kriisiviestinnästä ja toimimisesta kotimaisten kriisien organisoijana kriisien akuutissa vaiheessa.

CRC:ssä on toteutettu laaja Kriisit ja viestintä -tutkimushanke, jossa paikallinen ja alueellinen viranomaisten ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun erityisesti Suomen Punaisen Ristin yhteistyö on noussut erittäin keskeiseksi alueeksi.

Kriisejä on tutkittu vähän vapaaehtoisten toimijoiden, erityisesti SPR:n näkökulmasta.

Tsunamin, koulusurmien ja mm. Nokian vesikriisin yhteydessä viranomaisten ja vapaaehtoisen pelastuspalvelun roolit, työnjako, tiedonkulku ja kriisiviestintävastuut ovat olleet selkiytymättömät.

SPR:n toimintaa ohjaa laki Suomen Punaisesta Rististä. Tämä tekee SPR:n roolista erilaisen kuin muiden vapaaehtoisten toimijoiden.

Hankkeen tutkijat ovat tutkineet kriisejä sekä kriisiviestintää mm. Jokelan ja Kauhajoen koulusurmien kohdalla. Hankkeen rahoittaa Suomen Punainen Risti.

Tutkimushankkeen johtaja on yliopistonlehtori, VTM Salli Hakala. Tutkijat, VTM Minttu Tikka ja VTM, KTM Maarit Pedak.

Yhteyshenkilö:
Salli Hakala