Historiallinen aikakauskirja Elektrassa

Vaikka syksyn alku on tyypilliseen tapaan ollut kiireistä ja vähän sekavaa aikaa, muutamia ilon aiheita siihenkin on mahtunut. Omalta osaltani olin hyvin tyytyväinen siihen, että saimme kesän ajan työn alla olleiden Historiallisen aikakauskirjan kokotekstiartikkelien viitetiedot viimeinkin pari viikkoa sitten ajettua Elektran käyttöliittymään. Osin varmaan oman historioitsijataustani vuoksi tämä oli tuntunut tavanomaistakin läheisemmältä projektilta.

Suomen Historiallisen Seuran ja Historian Ystäväin liiton julkaisema Historiallinen aikakauskirja on yksi perinteikkäimmistä ja kunnianarvoisimmista suomalaisista tiedelehdistä. Lehden vanhat vuosien 1903-1999 numerot on digitoitu jo aiemmin
ja ne ovat oleet asiakkaiden saatavilla Kansalliskirjaston Mikkelissä toimivan Kansallisen digitointikeskuksen ylläpitämän Peri+-palvelun kautta jo muutaman vuoden ajan. Vaikka lehteä saatettiin parikymmentä vuotta sitten haukkua opiskelijoiden kesken “Historialliseksi hartauskirjaksi”, lehden linja on vuosien varrella päivittynyt ja – pakko myöntää – nuo takavuosienkin numerot sisältävät yllin kyllin kiinnostavaa luettavaa.

Kuva: Historiallinen aikakauskirja Elektrassa

Elektraan ovat nyt tulossa Historiallisen aikakauskirjan 2000-luvun vuosikerrat,  uusimmat numerot vuoden viiveellä. Vuosikymmenen alkupuolen vuosikerroissa on toistaiseksi aika pahoja puutteita, mutta tuoreimman tiedon mukaan saamme vielä ainakin seitsemän numeroa lisää, jolloin aineistoon jää enää pieni mutta harmittava viiden numeron aukko vuosille 2000-2001. Jos käy niin, ettei puuttuvien numeroiden tiedostoja enää löydy, joudumme varmaan jossain vaiheessa  harkitsemaan näidenkin numeroiden skannaamista paperiversioista.

Historiallisen aikakauskirjan kuvailutiedot perustuvat Historialliseen bibliografiaan, jonka vanhat painetut versiot ovat hyvinkin tuttuja apuvälineitä historiantutkijoille ja -opiskelijoille. Harvemmat sen sijaan tuntuvat tietävän sitä, että bibliografiaa on viime vuodet tallennettu Arto-tietokantaan, jonne on uusien julkaisujen lisäksi siirretty myös vanhojen julkaisujen tietoja aina 1950-luvulta lähtien (ks. Historiallisen bibliografian oma hakulomake – bibliografian käyttäminen edellyttää Arton käyttöoikeutta).  Tältä osin tulevaisuuden yllä leijuu ikävä kyllä kuitenkin mustia pilviä, sillä bibliografian päivittäminen on ollut pysähdyksissä vuodenvaihteesta lähtien, ja sen ylläpidon jatkuminen on yhä hämärän peitossa. Toivottavasti tähänkin löytyy vielä järkevä ratkaisu.

Elokuun lopun päivitysajossa Elektran Doria-käyttöliittymään ajettiin yhteensä yli 1700 uutta tietuetta, mikä nosti Elektra-tietueiden kokonaismäärän reilusti yli seitsemäntoistatuhannen. Historiallisen aikakauskirjan lisäksi mukana oli tällä kertaa mm. iso annos Luonnon tutkija -lehteä, jota pitäisi olla tulossa lisääkin. Seuraavassa myöhemmin syksyllä tehtävässä päivitysajossa paikataan myös oikein urakalla Kasvatus-lehden rästiin jääneitä vuosikertoja!

Historiallinen aikakauskirja Elektrassa:

Historiallisen aikakauskirjan viitetiedot ovat Elektran käyttöliittymässä vapaasti selailtavissa, mutta itse artikkeleihin pääsee käsiksi ainoastaan sopimuksen tehneistä organisaatioista, joita ovat mm. yleiset kirjastot, ammattikorkeakoulut ja useimmat yliopistot. Osa tarjoaa aineistoa myös etäkäyttöön. Kuten ennenkin, Elektran aineistoihin pääsee käsiksi myös Arto-tietokannan kautta.