Uusia Elektra-lehtiä: Naistutkimus – Kvinnoforskning ja Tiede & edistys

Elektra-palveluun on liittynyt mukaan kaksi uutta lehteä, Naistutkimus – Kvinnoforskning ja Tiede & edistys. Näiden kovasti odotettujen lehtien digitaaliset artikkelit on luetteloitu Arto-tietokantaan alkuvuoden aikana, ja perjantaina tehdyn päivitysajon tuloksena ne ovat nyt selattavissa myös Elektran Doria-käyttöliittymässä:

Suomen naistutkimuksen seuran julkaiseman Naistutkimus – Kvinnoforskning -lehden artikkelit ilmestyvät Elektrassa kahden vuoden viiveellä, ja sen takautuvia numeroja on alkuvaiheessa saatavilla vuosikerrasta 2004 alkaen. Kokonaisuuteen kuuluu tässä vaiheessa yhteensä 236 artikkelia. Toistaiseksi puuttuvat yksittäiset vuosien 2004-2005 numerot ja myös vanhempia vuosikertoja vuodesta 2004 taaksepäin on tarkoitus lisätä palveluun myöhemmin.

Tutkijaliiton julkaiseman Tiede & edistys -lehden artikkelit ilmestyvät Elektrassa vuoden viiveellä, ja sen takautuvia vuosikertoja on saatavilla vuodesta 1998 lähtien. Mukana on tässä vaiheessa kaikkiaan 466 artikkelia, joihin sisältyy tiukan tieteellisten artikkelien lisäksi mm. 48 “Tieteellinen elämä”-palstaa.

Elektran aineistojen käyttöoikeus on rajattu, eli vaikka lehden artikkelien viitetietoja pääsee selailemaan vapaasti, itse kokotekstitiedostot ovat käytettävissä vain käyttöoikeuden hankkineissa organisaatioissa. Näitä ovat mm. useimmat yliopistot, kaikki ammattikorkeakoulut ja kaikki yleiset kirjastot. Monet organisaatiot tarjoavat aineistoa myös etäkäyttöön esim. Nelli-portaalin tai VPN-yhteyden kautta.