Avointa tutkimusdataa, avoimia julkaisuja ja avointa lähdekoodia kesällä Helsingissä

or2014
Kesäkuun toisella viikolla Helsingissä järjestettävän Open Repositories 2014 -konferenssin esikonferenssin ja pääkonferenssin alustava ohjelma on nyt nähtävillä verkossa:

(Sessioiden sisältöä pääsee selailemaan klikkaamaalla kunkin päivän nimeä, ja sessiota klikkaamalla näkee myös esitysten abstraktit!)

Saman tien on syytä muistuttaa siitä, että konferenssin ilmoittautuminen on käynnissä, ja edullisempi rekisteröitymismaksu on voimassa ainoastaan sunnuntaihin 4.5. asti, eli kannattaa ehdottomasti ilmoittautua ajoissa!

Open Repositories on julkaisuarkistoalan johtava kansainvälinen konferenssi, joka järjestetään nyt yhdeksättä kertaa. Ohjelman määrä on kasvanut melkein vuosi vuodelta, ja kulisseissa käytiin jo keskustelua siitä, pitäisikö pääkonferenssissa siirtyä kolmesta rinnakkaisessiosta neljään. Ainakin vielä tällä kertaa mennään kolmen rinnakkaissession mallilla, mikä on pakottanut tiivistämään ohjelmaa jonkin verran.

Nyt julkistetussa ohjelmalistauksessa on mukana toista sataa esitystä, paneelia ja työpajaa, joissa käsitellään meilläkin ajankohtaisia ja trendikkäitä teemoja eli avointa tutkimusdataa, avoimia julkaisuja ja avoimen lähdekoodin ohjelmistoja.

• Maanantaina Helsingin yliopiston keskustakampuksella järjestetään yhteensä 19 työpajaa ja tutoriaalia, joista löytyy aiheita moneen lähtöön. Teknisempien aiheiden lisäksi luvassa on mm. altmetriikkaan, tieteenalakohtaisiin julkaisuarkistoihin, tutkimusdatan hallintaan ja ORCID-tunnisteen käyttöönottoon liittyviä työpajoja.
  • Maanantain, tiistain ja keskiviikon ohjelmassa on perinteiseen tapaan kehittäjille suunnattu Developer Challenge -kilpailu
  • Varsinainen pääkonferenssi ja sitä seuraavat käyttäjäryhmät järjestetään kongressikeskus Paasitornissa.
  • Tiistaiaamun keynote-puhuja on Erin McKiernan (National Institute of Public Health, Mexico). McKiernan piti kuukausi sitten Kansas Cityssa järjestetyssä SPARC:in open access -tapaamisessa suurta huomiota herättäneen esityksen, ja nyt saamme hänet tuoreeltaan myös tänne Suomeen.
  • Tiistai-iltapäivän ohjelma päättyy postereihin, eli postereiden esittelyyn varattuun Minute Madness -sessioon Paasitornissa ja sen jälkeen parin tunnin posterivastaanottoon Kaisa-kirjastossa. Postereita on tällä kertaa yli 70, eli ihmeteltävää riittää yllin kyllin.
  • Keskiviikon kohokohta on ainakin etukäteen aamupäivän aloittava Repository Rants Plenary, johon on koottu kymmenen mahdollisimman räväkkää lyhyttä esitystä joissa pyritään haastamaan vakiintuneita totuuksia. Keskiviikon päätteeksi järjestettävä konferenssi-illallinen on merellisessä ympäristössä Valkosaaren telakalla. Sen osalta ohjelma täsmentyy vielä myöhemmin.
  • Torstai-iltapäivän ja perjantain osalta listaus täydentyy vielä pääsiäisen jälkeen yli viidelläkymmenellä muulla esityksellä ja paneelilla, kun mukaan saadaan myös konferenssin päätteeksi järjestettävien käyttäjäryhmien ohjelmat. Vaikka käyttäjäryhmissä mennään välillä vähän syvemmälle tekniikan puolelle, kyse ei ole mistään pienen piirin tilaisuuksista, vaan nekin ovat pääosin aivan yleistajuista asiaa. Julkaisuarkistojen kanssa tekemisissä oleville kirjastolaisille voi suositella esim. DSpace-käyttäjäryhmään sisältyvää metadatapaneelia, jossa käsitellään DSpacen metadatakäytäntöihin suunniteltuja uudistuksia.

Open Repositories on koko historiansa ajan ollut selkeästi käytännönläheinen tapahtuma, mikä on myös kuulunut sen vahvuuksiin. Arvovaltaisten keynote-puhujien ja poliittisen tason puheenvuorojen sijaan ohjelma on rakennettu suurelta osin yhteisön itsensä tuottamien esitysten varaan. Jo perinteiseen tapaan keskeisten open access -maiden USA:n ja Britannian edustus on tälläkin kertaa todella vahva.

Oma harras toiveeni on, että konferenssin myötä myös suomalaiseen avointa tutkimusdataa ja julkaisemista koskevaan toimintaan saataisiin mukaan uutta innostusta, uusia ideoita ja myös lisää konkreettista käytännön tekemistä (se kuuluisa tekemisen meininki!), joka auttaisi nostamaan meitä maakuntasarjasta lähemmäs kansainvälisen tason kuvioita.