Viestintäkoordinaattorin kuulumisia: Sharing is caring

Jos työskentelet Helsingin yliopistossa, olet jo todennäköisesti kuullut monen monta kertaa puhuttavan DOO:sta. Mutta mitä ihmettä se DOO tarkoittaa? DOO on Helsingin yliopiston digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö -projekti, jossa luodaan moderni tietojärjestelmäkokonaisuus kaikkien yliopiston opiskelijoiden ja opetushenkilöiden ensisijaiseksi toimintaympäristöksi.

DOO-projektilla ja sen osaprojekteilla on siis varsin mittavat tavoitteet. Uskomme, että projektin onnistumisen ja tavoitteiden saavuttamisen kannalta viestinnällä on erittäin tärkeä rooli. DOO-projektin viestinnällä on samat tavoitteet kuin koko projektillakin: kehittää toimintaa, lisätä sen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, muuttaa toimintatapoja sekä helpottaa opiskelijoiden ja opettajien arkea.

Erityisesti opiskelijat ovat olleet innokkaasti ja aktiivisesti mukana suunnittelemassa uusia digitaalisia palveluita, ja blogin nimikin Doo or die on lainattu ylioppilaskunnan toimiston toimintasuunnitelmasta. Nimi viittaa myös siihen, että nyt oli käsillä viimeinen hetki tarttua toimeen ja toteuttaa tämä välttämätön opetuksen digitaalisten tietojärjestelmien modernisointi ja integrointi.

Tässä blogissa projektipäällikkö, osaprojektien tuoteomistajat, ohjausryhmän puheenjohtaja sekä viestintäkoordinaattori haluavat jakaa tietoa sekä keskustella kanssanne osaprojektien etenemisistä, pilotoinneista sekä tietysti myös tuotantoon siirtyvistä palveluista. Ihan pian kerromme maaliskuun alussa käynnistyneestä Kurssisivu-pilotista, jonka päätavoitteena on tarjota jatkossa kaikilla kursseilla opiskelijalle verkkosivu, jossa on kaikki tietyn kurssin tiedot sekä pääsy kaikkiin kurssin materiaaleihin sekä kurssilla käytettäviin välineisiin, kuten Moodleen tai wikiin.

DOO-projektista ja sen osaprojektien tuloksista viestimme tämän blogin lisäksi monilla eri kanavilla kuten yliopiston Flamma-intrassa, projektiwikissä sekä erilaisissa tilaisuuksissa ja seminaareissa. Sharing is caring eli tiedon välittäminen on ennen kaikkea toisista välittämistä. Me välitämme.

Kirjoittaja on DOO-projektin viestintäkoordinaattori.