Iterointi – mitä se tarkoittaa?

Tällä hetkellä iteroidaan niin Helsingin yliopiston projekteissa kuin hallitusneuvotteluissakin. Hallitustunnustelija Sipilä käyttää mielellään silloin tällöin iterointi-sanaa ja media onkin herännyt kysymään, että mitä se iterointi oikein tarkoittaa? Onko se joku insinöörien käyttämä termi?

Wikipedian mukaan iterointi on yleinen nimitys menetelmille, joissa työvaiheita toistetaan, kunnes saavutetaan haluttu tulos. Helsingin yliopiston digitaalisissa projektissa, kuten DOO-osaprojekteissa sekä yliopiston ulkoisten verkkosivujen rakentamisessa, käytetään ketteriä menetelmiä iteratiivisia periaatteita soveltaen. Ketterässä kehityksessä kuten scrumissa toiminta jaetaan iteraatioihin.

Iteraation tarkoituksena on tuottaa jokaisen lyhyen jakson päätteeksi asiakkaan käytettäväksi jonkinlainen toimiva tuotteen osa ja jokaisen iteraation tarkoituksena on tuottaa hieman edellistä tuotosta valmiimpi lopputulos. Lyhyissä työskentelyjaksoissa havaitaan nopeasti toimiiko idea oikeasti, eikä turhaan kiinnitetä rahaa pitkäksi aikaa toiminnallisuuden odotteluun. Lisäksi pienet ketterät pilotit sekä niistä saatu välitön käyttäjäpalaute ohjaavat kehitystä. Esimerkiksi Viikin genetiikan opetushaku rakennettiin ensimmäisistä käyttöliittymäkuvista käyttökelpoiseen sovellukseen kolmessa kuukaudessa iteratiivisia periaatteita soveltaen.

Kotimaisten kielten keskus kerää vuosittain listaa sanoista, jotka ilmaisevat jotakin uutta asiaa tai ilmiötä. Osa uusista ilmaisuista jää kieleemme pysyvästi ja osa häipyy itsestään. Mitenkähän käy iterointi- tai iteroida-sanoille – jäävätkö ne uudissanoiksi arkikieleemme kuten esimerkiksi jytky, hybridisota, vlogata tai vaikkapa selfiekeppi?