Opiskelija, ota käyttöön Opintoni-sivu!

UUTINEN: OPISKELIJA, OTA KÄYTTÖÖN OPINTONI-SIVU!

Uusi Opintoni-sivu tarjoaa opiskelijalle tarpeelliset tiedot yhdestä paikasta.

Helsingin yliopisto kehittää digitaalista opetus- ja oppimisympäristöä. Uusilla palveluilla pyritään vastaamaan opiskelijoiden toiveeseen siitä, että kaikilla kursseilla olisi jatkossa vain yksi pysyvä kotipaikka. Ympäristöstä otetaan nyt ensimmäiseksi kaikkien opiskelijoiden käyttöön Opintoni-sivu.

Opintoni-sivu näyttää muun muassa Oodin kurssi-ilmoittautumiset, meneillään olevien kurssien kurssisivut, opetustapahtumien ja tenttien aika- ja paikkatiedot sekä viimeisimmät kirjatut opintosuoritukset. Omalle sivulle voi lisätä esimerkiksi profiilikuvan sekä itselle hyödyllisiä linkkejä ja syötteitä.

Sivu toimii myös porttina muihin palveluihin kuten Flammaan. Opintoni näyttää viimeisimmät opiskelijoille suunnatut Flamma-tiedotteet, ja sieltä tulee jatkossa olemaan linkki myös suoraan kurssin Moodle-alueelle sekä UniSportin omiin varauksiin.
Opinnot mobiilisti mukana

Uudet digitaaliset oppimispalvelut toimivat puhelimella, tabletilla ja tietokoneella. Käyttäjähaastatteluissa opiskelijat ovat antaneet kiitosta uusien palveluiden yhtenäisen ja visuaalisen ulkoasun lisäksi mobiilikäytettävyydestä.

– Opiskeluuni tiiviisti liittyvien palveluiden mobiilikäyttö on vähintään yhtä aktiivista kuin tietokoneen kautta. Heikko mobiilitoiminta joissain palveluissa asettaa tosin omat rajoitteensa, poliittisen historian opiskelija, HYYn hallituksen jäsen Vihtori Suominen  sanoo.

Suominen on mukana tänä syksynä työnsä aloittaneessa digitaalisten oppimispalveluiden opiskelijapaneelissa. Panelistit ovat toivoneet esimerkiksi, että kurssi- ja tentti-ilmoittautumiset voisi jatkossa tehdä mobiilisti.

Opiskelijat ovat jo aiemmin ideoineet muun muassa yhteisöllisen mobiilisovelluksen Opinderin, jonka avulla kurssikavereille voi jatkossa lähettää kutsuja esimerkiksi ryhmätöihin, tenttiin lukemiseen tai lounastreffeihin liittyen.
Parannusta opintojen laatuun

Opintoni-sivun sisällöt tulevat tulevaisuudessa erityisesti kurssien omilta sivuilta. Opettajien on tästä syystä tärkeää jatkossa käyttää automaattisesti luotuja kurssisivuja. Sivut otetaan käyttöön vaiheittain ja tavoitteena on, että ne olisivat käytössä kaikilla kursseilla ensi syksynä.

Opiskelijapaneelin jäsen, teologian opiskelija Noora Isoranta uskoo Opintoni-sivun parantavan opiskelun laatua.

– Kurssien viestinnällinen osuus paranee varmasti, kun materiaalit, tehtävät, aikataulut ja suoritusmerkinnät ovat samassa paikassa. Tämä vaikuttaa opiskelun laatuun, kun tietoja ei tarvitse kalastella ympäri erilaisia portaaleja. Onnistuneet kurssisivut vähentävät myös opettajien vaivannäköä, kun erillisiä hämmennyssähköposteja ei tule opiskelijoilta, Isoranta uskoo.

Suominen on samoilla linjoilla, mutta penää aktiivisuutta sekä opiskelijoita että opettajilta.

– Opintoni-sivun liitännäisyydet muihin palveluihin helpottavat varmasti jatkossa opintojeni suunnittelua. Palvelut eivät kuitenkaan itsessään tee autuaiksi, vaan niitä pitää osata hyödyntää oikein.

Helsingin yliopiston opiskelija, ota Opintoni-palvelu käyttöösi!