Tiedote: Kaikki opintoihin liittyvä yhdestä osoitteesta

TIEDOTE: KAIKKI OPINTOIHIN LIITTYVÄ YHDESTÄ OSOITTEESTA
Uudet digitaaliset palvelut on suunniteltu opiskelijoiden tarpeista käsin. Opiskelijan ohjeet näyttävät esimerkiksi koko opintopolun aloituksesta valmistumiseen.

Opiskelijalle on auennut liuta uusia digitaalisia palveluita, joihin pääsee yhdestä osoitteesta. Student.helsinki.fi-osoitteen kautta opiskelija saa käyttöönsä muun muassa kaikki kurssiohjelmat, opintosuorituksensa sekä ajankohtaiset tiedotteet, tapahtumakalenterin ja lounaslistat.

– Digitaaliset palvelut kulkevat aina opiskelijan mukana, sillä ne toimivat myös mobiilisti. Paperisten opinto-oppaiden aika on viimeistään nyt ohi, sanoo asiantuntija Mona Eid opetus- ja opiskelijapalveluista.

Ohjeita opiskelijoille

Yksi tärkeimmistä uudistuksista ovat opiskelijan ohjeet, joihin on koottu aihepiiri- ja opiskelijalähtöisesti kaikki opiskelijan tarvitsema tieto opinnoista.  Opiskelijan ohjeisiin pääsee student.helsinki.fi-sivujen yläpalkista.

Opiskelijan ohjeissa on alkuun kaikille yhteiset ohjeet, jotka syventyvät koulutusohjelmittain. Sivusto tunnistaa opiskelijan ja osaa sen mukaan tarjota opiskelijan omia opintoja koskevia sisältöjä. Opiskelija voi kuitenkin selata myös muiden koulutusohjelmien sisältöjä ja merkitä niitä suosikeikseen.

Opiskelijan ohjeita kurssien kuvauksia pääsee katsomaan myös kirjautumatta.

– Näin esimerkiksi hakijoilla on mahdollisuus tutustua opiskeluun Helsingin yliopistossa jo ennakkoon. Hakija voi myös vertailla palvelun kautta helposti eri koulutusohjelmien sisältöjä ennen kuin päättää, mihin hakee, kertoo Eid.

Opiskelijan ohjeiden avulla voi tutustua myös opintojen kaareen aloituksesta valmistumiseen saakka. Ohjeet opintojen eri vaiheisiin on näin helppo löytää yhdestä paikasta. Ohjeet on listattu teemoittain, jotta tarvittava tieto olisi helposti löydettävissä.

– Ohjeet täydentyvät koko ajan ja jouluun mennessä niiden pitäisi olla saatavilla koko laajuudessaan kolmella kielellä, Eid kertoo.

Opiskelijoilta kerätään palautetta

Opiskelijan ohjeet -palvelu on ottamassa ensimmäisiä askeleitaan. Syksyn aikana sivuille on muun muassa tarkoitus kerätä usein kysyttyjä kysymyksiä.

Palvelua kehitetään jatkuvasti, jotta se palvelisi opiskelijoita mahdollisimman hyvin.

– Teknisen kehittämisen ohella keräämme opiskelijoilta palautetta. Sen pohjalta teemme tarvittavia muutoksia palveluihin.

Uusissa koulutusohjelmissa aloittavat opiskelijat saavat tietonsa Opiskelijan ohjeista, mutta vanhojen tutkintovaatimusten mukaan opiskelevat ohjataan edelleen käyttämään Flammaa. Silti kaikille opiskelijoille yhteinen on Opintoni-sivusto, joka kokoaa opiskelijan lukujärjestyksen, sähköpostin ja muut palvelut saman sivun alle student.helsinki.fi.

Opintoni-sivuston etusivulla näkyvät lisäksi Flamman opiskelija-kanavan uusimmat tiedotteet, ja jatkossa sinne tulevat näkyviin myös Opiskelijan ohjeet -sivuston tiedotteet.

Teksti: Tiina Palomäki