DIGILOIKKAA KUVATAITEEN DIDAKTIIKASSA

Kirjoittanut: Hanna Niinistö ja Seija Kairavuori

Digiloikkarahoituksella hankittiin iPadeja kuvataiteen didaktiikan opiskeluun lastentarhan- ja luokanopettajan opintosuunnissa. Olemme käyttäneet didaktiikan opiskelussa iPadeja ja opiskelijoiden omia älypuhelimia havainnoinnin, tiedonrakentamisen ja dokumentoinnin sekä kuvallisen tuottamisen ja yhteistyön välineenä.

Opiskelijat ovat perehtyneet lasten kuvakulttuureihin ja lasten oikeuksiin animaatioita tehden sekä tutustuneet rakennettuun lähiympäristöön mobiiliteknologiaa hyödyntävän pelin avulla.

Animaatioissa opiskelijat ratkoivat lasten elämän pulmatilanteita ja peräänkuuluttivat lasten oikeuksia esimerkiksi mielipiteeseen, turvalliseen ja terveelliseen ympäristöön sekä yhdenvertaiseen kohteluun.

Yllä animaatio lasten oikeuksista.

Tarinaan perustuvassa pelissä opiskelijat puolestaan selvittivät Siltavuorenpenkereen historiaa ja arkkitehtuuria paikalla asuneiden lasten näkökulmasta. Ratkoessaan peliin liittyviä tehtäviä eri puolilla arkkitehtuurisesti moni-ilmeistä pengertä, pelaajille selvisi muun muassa se, miksi pankkiryöstäjä Sorjonen päätyi Siltavuorenpenkereellä sijaitsevan Athena-rakennuksen kappeliin.

Pelissä otettu kuva kuvitellusta Sorjosen muistotilaisuudesta Athena-rakennuksen kappelissa.

Yllä kuvallinen ratkaisu pelin tehtävään, jossa mietittiin ajallisia kerrostumia Siltavuorenpenkereen arkkitehtuurissa lentävän pesäpallon näkökulmasta.

Kuvataiteen didaktiikan opiskelussa mobiililaitteet ovat avanneet perinteisen kuvailmaisun ja tekniikoiden rinnalle digitaalisia toteutuksen vaihtoehtoja esimerkiksi sarjakuvissa ja kirjan kuvittamisessa sekä opitun koostamisessa ja esittämisessä.