Kandiohjelman digiloikka, teemana päihderiippuvuus

Kirjoittanut: Lotta Uusitalo-Malmivaara

Suomessa on noin 400 000 päihderiippuvaista. A-klinikkasäätiön (2009) tutkimuksen mukaan lähes joka neljäs (23 %) suomalainen on kokenut vanhempiensa käyttäneen liikaa päihteitä. Kodin päihderiippuvuus helposti johtaa lapsen turvattomuuden tunteeseen, häpeäkokemuksiin, itsetunnon laskuun, käytösongelmiin ja alisuoriutumiseen kognitiivisissa tehtävissä. Toisaalta lapsi saattaa joutua ottamaan liian varhain vastuuta hänelle kuulumattomista asioista, hänestä voi tulla ylisuorittaja ja uupuja. Päihderiippuvuuden vaikutukset ovat pitkäaikaisia ja ylisukupolvisia. Yksittäisenä tekijänä päihteet ovat ylivoimaisesti suurin riskitekijä koululaisen hyvinvoinnille. Opettajankoulutuksesta on toistaiseksi liki kokonaan puuttunut ajantasaisen tiedon antaminen kodin päihteidenkäytön yhteyksistä oppimiseen. Nyt luomamme digimateriaali antaa tähän ensiavun.

Olemme videohaastatelleet Avominnen toimitusjohtaja Mika Arramiestä, lastenpsykiatri Jukka Mäkelää, Lasinen lapsuus –tutkija Janne Takalaa, kokemusisää, näyttelijä Konsta Mäkelää, kuraattori Leni Pennasta ja kokemusnuori Minnaa monipuolisen kuvan piirtämiseksi päihderiippuvuudesta ja siitä, miten koulu ja opettajat voivat asiaan puuttua ja oppilaita tukea. Videoinneista kootaan n. 1 h mittainen ohjelma, johon sijoitetaan vielä animointia ”hyvän perheen” päihdeongelmista. Kokonaisuus on yksinäänkin jo toimiva, mutta siihen voidaan lisätä moodle- tms. työkaluja jatkotehtävien ja opinnnäytetöiden pohjaksi. Ohjelma sopii esitettäväksi Oppimisen ja hyvinvoinnin tuki –jaksolle ja kaikkiin käyttäytymisen problematiikkaa valottavaan opetukseen yhdeksi luentokerraksi. Luennoitsijan t. ko. kerran vetäjän ei tarvitse olla teeman asiantuntija, sillä ohjelma toimii itsenäisenä myös.