Laajennetun todellisuuden käsitteet – MR Hub

Metsätieteiden maisteriohjelman MR Hub tutkii XR:ää eli laajennettua todellisuutta (Extended Reality) sen eri muodoissa.
XR:ään liittyy kuitenkin paljon erilaisia käsitteitä, joita yritetään avata tässä postauksessa.

Asiaa voidaan lähteä lähestymään oheisen skalaan avulla:

Skaalassa virtuaalisuuden taso lisääntyy siirtyessä vasemmalta oikealle.

Oikeassa ympäristössä ei ole mitään virtuaalista (esim. tietokonegrafiikkaa).
Lisätyn todellisuuden (AR) kohdalla oikeaan ympäristöön on lisätty jotain virtuaalista, esimerkiksi puhelimen avulla (mm. Pokemon Go).

Kun siirrytään lisätystä todellisuudesta eteenpäin, astutaan virtuaaliseen maailmaan, jota voidaan katsoa esimerkiksi VR-lasien avulla. Lisätyssä virtuaalisuudessa (AV) ollaan jo simuloidussa virtuaalimaailmassa, mutta maailmassa on oikean ympäristön elementtejä, mm.  objekteja tai ihmisiä, jotka on kuvattu kameralla ja lisätty sitten virtuaaliseen maailmaan (eikä siis mallinettu tietokonegrafiikalla).

Virtuaalitodellisuuden (VR) kohdalla käyttäjä on ympäristössä, joka on luotu pelkästään tietokonegrafiikaa (esim. 3D-malleja) hyödyntäen. Siellä ei siis ole mitään oikean ympäristön elementtejä, vaan se on täysin tietokonegragiikalla luotu.

Tässä skaalasssa 360-video sijoittuu skaalan vasempaan reunaan, oikeaan ympäristöön. 360-video on oikeaa ympäristöä, joten siinä ei ole mitään tietokonegrafiikalla tehtyä. Se ei ole siis virtuaalitodellisuutta, vaikka sitä voidaankin katsoa VR-laseja käyttäen.

Lähteet:

Mann, S., Furness, T., Yuan, Y., Iorio, J., & Wang, Z. (2018). All reality: Virtual, augmented, mixed (x), mediated (x, y), and multimediated reality. arXiv preprint arXiv:1804.08386.

Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems77(12), 1321-1329.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *