Väylät digitaalisiin aineistoihin

Joskus saamme Digitointi- ja konservointikeskukseen kysymyksiä siitä mitä kautta digitaaliset aineistot ovat käytettävissä. Kuten yleensä tiedetäänkin, digitaaliset aineistot (sanomalehdet, aikakauslehdet ja teollisuuden pienpainatteet) ovat saatavilla http://digi.kansalliskirjasto.fi-verkkopalvelusta aina vuoteen 1910 asti.

Kuitenkin eri yhteistyöprojektien myötä digitaalisia aineistoja on saatavilla myös Fin-Clarinin, Aviisi-projektin ja kansainvälisten palvelujen kautta saatavilla hiukan eri kohdeyleisöille, tutkijoista kansalaisiin. Lisäksi ei pidä unohtaa vapaakappalekirjastojen erityistyöasemia. Tässä tekstissä käydään lyhyesti kaikkia näitä palveluita läpi.

Digitaalisten aineistot saatavissa

Fin-Clarinin Korp-palvelu

Fin-Clarinin Korp-palvelussa voi visualisoida eri sanojen ilmestymistä eri vuosikymmeninä, tutkailla hakuympäristöä ja tarvittaessa löytää linkin takaisin digi.kansalliskirjasto.fi-palveluun koko sivukuvan näyttämiseksi. Lisäksi Fin-Clarin tarjoaa myös koko aineiston erillisenä ladattavana pakettina kuin myös valmiiksi laskettuina n-grammeina frekvensseineen jota käytettiin esimerkiksi fnewspapers-projektissa DHH15-hackathonissa.

Vapaakappalekirjastot Suomessa

Tuoreemmat aineistot ovat digitaalisina käytettävissä vapaakappalekirjastojen työasemilla eri puolella Suomea:

Kirjat, aikakauslehdet, sarjat, nuotit ja kartat tulevat kaikkien vapaakappalekirjastojen kokoelmiin. Sanomalehdet, äänitteet ja tallenteet säilytetään vain Kansalliskirjastossa, pienpainateaineisto Kansalliskirjaston lisäksi Turun yliopiston kirjastossa.

Verkkoaineistot ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) arkistoimat aineistot ovat käytettävissä vapaakappaletyöasemilla kaikissa vapaakappalekirjastoissa sekä Eduskunnan kirjastossa ja Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa  (Tämän osion teksti sivulta: Vapaakappaletoiminta kansalliskirjasto.fi. Kansalliskirjasto, 25.2.2016.)

Aviisi-projektin pilotit

Naapuriprojektissamme Aviisissa, työsteään tällä hetkellä uusia malleja, joilla sanomalehtien kultainen vuosisata saadaan laajempaan käyttöön. Tämän vuoksi nyt on käynnissä useita alueellisia pilotteja Mikkelin seudulla, peruskouluissa, lukioissa, ja kirjastojen eri pisteissä ja kansalaisopiston kurssilla.

Europeana Newspapers ja TEL

Viime vuonna päättyneen Europeana Newspapers-projektin tuotoksena myös Kansalliskirjaston aineistoja laitettiin saataville ko. palvelun kautta. Valittuja aineistoja voi selata joko The European Libraryn www-palvelussa tai ladata aineistopakettina.

Mitä seuraavaksi?

Yhteistyömahdollisuuksia etsitään lisää jatkuvasti. Kuitenkin jo näistä avauksista voi päätellä, että olemme jo toteutuspolulla kohti avoimen datan politiikan tavoitteita ja avointa tiedettä. Ota yhteyttä, jos mieleesi tulee uusia käyttötapoja joissa datan avauksista voisi olla hyötyä!