Ratkaisu 100 ja mukaanotto

Ratkaisu 100-tiimi on kiertänyt nyt pitkin Suomea kannustamassa erilaisia osaavia tiimejä osallistumaan ko. haastekilpailuun. Mikkelin päivässä kerrottiin valitun haasteen “Kaikkien osaaminen käyttöön” tavoitteista, taustoista miksi juuri tämä haaste oli valittu ja esimerkkejä nykytilasta haasteina ja innovaatisia avauksia. Pysäyttävä oli Helsingin yliopiston tutkijan esimerkit eri opiskelijoiden odotuksien ja toiveiden välisestä kuilusta – uskoa koulutukseen on, mutta silti vaikeuksia opetuksen vastaanottamisessa löytyy yhtä lailla. Lisää teemasta verkosta mm. http://taidottyohon.fi/ . Kerrottiin, että Suomessa  muodollisen koulutuksen auttaa työelämään pääsemissä, ja ero on merkittävä muihin maihin nähden. Työntekijät ja yhteiskunnassa kokonaisuutena uskotaan koulutukseen, ja PISA-mittareiden kehittymistä voidaan vuosittain seurata, joka luo ajatuksia kuinka edistää kouluviihtymistä kaikille, josta voi seurata positiivisia muutoksia.

Konsepti tapahtumassa oli kiinnostava, koska esim. vastaus kysymykseen “miten innovaatioita tehdään” olikin oikeastaan osio, jossa pienryhmissä pohdittiin haastetta ja omia lähtökohtia siihen erilaisten ideointikuvien avulla. Positiivisia esimerkkejä ideoista ja niiden toteuttamisen mahdollisuuksia tuli nivaska Jaakko Blombergilta, joka kävi läpi Siivouspäivä, Illallinen Helsingin taivaan alla, HOFFICE tyyppisiä ideoita, joissa idea lähti pienestä ajatuksesta, mutta joka pienellä käynnistysinnolla muuttuivatkin yhteisön tai koko kaupungin tapahtumiksi. Mitä parissa keskusteluryhmässä juttelimme, tämä olikin kattava teema – kuinka yhdistää eri ihmisiä, yhteisöjä tai vaikka sukupolvia? Suurissa ikäluokissa olisi paljon innokkaita tekijöitä, jotka taas voisivat hyödyttää esimerkiksi koulusektoria, jossa taas luokkakoot suurenevat, vaikka mahdollistavatkin omatoimisen oppimisen.

Joulutervehdys - kansikuva ( julkaistu Hancock Michigan, USA.)

Joulutervehdys – kansikuva ( julkaistu Hancock Michigan, USA.)

Digitaaliset aineistot ovat hyvä lähde tutkimukselle ja opetukselle, mitä jo naapuriprojektimme Aviisin-löydökset ovat osoittaneet. Joukkoistaminen mahdollistaa osallistumisen kenelle vain, joten kun alusta on, niin kyse on siitä mikä olisi se idea, jota haluaisi viemään eteenpäin…