Hackathonit ja aineistot

Hack4Fi 2018 (5.-7.10.)

Perinteinen kulttuuriperintöaineistojen hackathon on tänä vuonna 5.-7.10. https://hack4.fi/ . Aineistoja on jälleen noin tusinalta organisaatiolta, ja mahdollisuuksia onkin taas monia: https://hack4.fi/2018-tracks/ , joten on kiintoisaa nähdä mitä tämän kerran uudet ja mahdollisesti palaavat osallistujat keksivät. Rekisteröityminen lienee vielä auki, joten hop hop viikonloppua varaamaan tälle.

WIDE – open science hackathon (26.-28.10.)

Hieman toisen tyyppinen hackathon on avoimen tieteen WIDE, jossa pyritään lähentämään tiedettä ja yhteiskuntaa, ja jossa erilaiset osallistujat voivat tutustua toisiinsa ja ratkaista pulmia joko CODE- tai GENERALIST-säikeessä. Koodauspuolella ainut esiehto on, että oma ratkaisu hyödyntää  listattuja rajapintoja tai aineistoja . Palkinnot tässä hackathonissa ovat huimat, joten kannattaa tuoda omia iltakoodailuja vaikka tähän tapahtumaan muiden kanssa kehitettäväksi. Jos lokakuun alun tapahtuma tuli liian pian, tähän vielä voi ehdotella 2-5 hengen ryhmää, takarajana 11.10. rekisteröitymiselle.

 

Hackjunction (23-25.11.2018)

Euroopan suurin hackathon, sanoo hackjunctionin etusivu. https://hackjunction.com/  järjestetään Helsingissä marraskuun alussa, kun ulkona on kylmää ja läppärin ääressä on hyvä lämmitellä. HJ:ssä on myös tapahtumia muilla paikkakunnilla, joten sivustolta voi vilkuilla missä.

Ultrahack (30.11.-2.12.+)

Ultrahackissä yhdistetään kehittäjiä teknologisteihin ja yritetään löytää kehitettäviä innovaatioita, joilla ratkaistaan maailman suurimpia haasteita. Yhteistyö on siis olennaista.

 

HAMR 2018 (21-22.9.)

ISMIR-konferenssin perjantai ja lauantai oli varattu HAMR 2018 hackathonille. Ohjelman järjestäjänä oli Deezer, joka on paikallinen musiikin suoratoistopalvelu, ja joka myös sponsoroi ko. tapahtumaa. Heiltä oli kolme järjestäjää, jotka hoitivat rekisteröitymisen, alustuksen ja auttoivat käytännön asioissa päivän aikana. Deezerillä oli myös kätevä tila hackathoniin – yhdistetty aula+keittiönurkkaus, jossa oli paljon tyhjää tilaa. Hackathonin alkaessa avoin tila täytettiin pöydillä ja tuoleilla, johon kukin ryhmä asettui jatkojohtojensa kanssa. Kiinnostavaa on myös se kuinka helpolla osallistujat saadaan osallistumaan, järjestäjät yksinkertaisesti kysyivät, mitä kukin haluaisi tehdä ja tässä esimietintäsessiossa löytyikin noin 7 eri ajatusta, joihin muut osallistujat saivat tarttua. Oletan, että avauspitchaajia ei oltu värvätty, vaan kyseessä oli aidot “hupi-ideat”, joita osallistujat olisivat muutenkin tehneet. Hackatonissa tosin on mahdollisuus ryhmäytyä, ja saada enemmän tekijöitä ja samanmielisiä aihetta ideoimaan.

DHH hackathoneista poiketen Deezerin mallissa, hackathonin tuotokset tehtiin pull requesteina Deezerin oman hackathonin perushakemiston alle. Kukin projekti omassa haarassaan: https://github.com/deezer/hamr2018/branches/active , joka pitääkin toteutukset kauniisti yhdessä.

Aineistojen toimittaminen olikin kiinnostavaa – HAMR:lle perustettiin slack-ryhmä, johon osallistujat kutsuttiin ja jossa sitten jaettiin avauskalvot ja muutamia linkkejä esim. Deezerin rajapintaan. Aineistoista ei kuitenkaan selitetty sen enempää vaan APIa pääsi tutkimaan ihan itse ja luonnollisesti slackissa sitten oltiin valmiina vastaamaan kysymyksiin kuten myös fyysisesti hackathonin tilassa. Palkintona hackathonissa oli mainetta ja kunniaa, ja eeppiset vasarat, kuten luonnollisesti ham..r-nimisessä tapahtumassa kuuluukin.

Hackathonit ovat kiinnostavia, seurasipa tai osallistuipa niihin missä roolissa tahansa. Järjestäjät pitävät osallistujista hyvää huolta ja pääasiahan on saada pari päivää aikaa, jonkin kiintoisan jutun tekemiseen. Apuna vielä useampi henkilö, joten pulmia voi ratkaista yhdessä toisten kanssa ja siten ehkä myös laajentaa ratkaisun vaikuttavuutta. Rohkeasti vain kokeilemaan! Viimeistään lopputulosten esittely on kiinnostavaa, kun näkee, kuinka osallistujat ovat ideastaan innostuneet.