Monipuolinen ja muunneltava ajatusverstas by Ufacik Design

Hauskat yksityiskohdat ja rentous korostuvat Ufacik Designin suunnittelemassa HelsinkiThinkCompanyn sisustuksessa. Tilan ideointi alkoi marraskuisessa workshopissa, kun Tieteestä Toimintaa -verkostolta kerättiin toiveita yrittäjyystilan sisustukseen.

Varsinainen suunnittelutyö käynnistyi tammikuussa. Tilan alkuperäinen kunto – rakennusmiesten sekasortoinen varasto rikkinäisine ikkunoineen – ei pelottanut suunnittelijaa. Suuret ikkunat ja korkeat seinät huokuivat potentiaalia ja innostivat. Tiukasta aikataulusta huolimatta tilasta saatiin inspiroiva ja käyttäjien toiveiden mukainen. Tilan alkuperäisasua pyrittiin säilyttämään esimerkiksi industrial-henkisellä lattialla. Lempiyksityiskohdakseen sisustusarkkitehti Asli Ufacik nimeää yliopistolaisyrittäjien kasviseinän – GreenHouseEffectin Living Canvas on kuin pala sademetsää keskellä kaupunkia.

Ufacik Design satsaa käyttäjälähtöisyyteen ja HelsinkiThinkCompanystakin muotoutui monipuolinen ja muunneltava ajatusverstas. ”Halusin luoda työtilan, jossa yhdistyvät rento nojatuolimeininki ja tehokas kokouskulttuuri.” Tila mukautuu erilaisiin käyttötarkoituksiin siirreltävien pöytien ansiosta. Niiden järjestystä muuttamalla Vuorikadulle saadaan nopeasti katsomo tai kokoushuone. Ja jos pönötys pöydän ääressä ei huvita, voi työnsä tehdä mukavasti sohvalla läppäri sylissä.

Yrittäjyys oli luontainen valinta

Kaksi vuotta omalla toiminimellään sisustusarkkitehdin töitä tehnyt Asli Ufacik perusti yrityksensä Ufacik Designin heti valmistuttuaan Taideteollisesta korkeakoulusta. Yrittäjyys oli hänelle luontainen valinta. ”Olen oman tien kulkija. Ja kun vapautta kerran on maistanut, ei siitä halua luopua”, Asli toteaa. Yrittäjätaustainen lähipiiri vaikutti myös osaltaan uravalintaan. Valintaa ei ole tarvinnut katua. Oman tien kulkijalle se, että saa itse valita työkaverinsa ja työtilansa, on tärkeää. Asli kehuu myös Helsingin ilmapiiriä luovien alojen työtilana. Punavuoren hipsterikortteleista ja Kallion kaduilta on helppoa löytää samanhenkistä seuraa.

Ufacik Design tekee sisustussuunnitelmia koteihin ja julkisiin tiloihin. Yritys korostaa suunnittelutöissään aitoutta, rentoutta ja käyttäjälähtöisyyttä. Kalasataman Ihana Kahvila onkin tästä malliesimerkki ja samalla yksi Aslin lempitöistä. ”Ihana Kahvila on niin mietitysti superrento! Ja täynnä hauskoja yksityiskohtia.”

Tartu haasteisiin ja toteuta itseäsi

HelsinkiThinkCompanylta Asli odottaa paljon. Inspiroivat tilat keskeisellä paikalla luovat loistavat puitteet akateemiselle yrittäjyydelle. Asli on iloinen, että yliopisto kannustaa opiskelijoita harkitsemaan myös vähemmän perinteisiä uravaihtoehtoja – kaikista ei tarvitse tulla tutkijoita tai opettajia. Asli peräänkuuluttaa tukea myös yhteiskunnalta ”Tällä hetkellä yrittäjyyden ainoat varjopuolet ovat byrokratian rattaissa rullailu ja epäsäännölliset tulot.” Vaikka yrittäjyys ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista, haluaa suunnittelijayrittäjä innostaa ihmisiä tarttumaan rohkeasti haasteisiin ja toteuttamaan itseään – hänen kohdallaan uravalinta on osunut nappiin.