Loppuiko elämä vappuun?

Ehei, ei suinkaan! Nythän se elämä vasta alkaakin. Lämpenevät päivät ja pitenevät illat paitsi houkuttelevat terassille, myös antavat oikeasti virtaa ns.kunnolliseenkin elämään. Ainoa lähestyvän kesän miinuspuoli on opiskelijan takaraivossa jyskyttävä kesätyöstressi. Usealla tilanne on se, että lähetettyjä työhakemuksia on 50 ja ”kiitos ei” -vastauksia lähes yhtä paljon (osaan hakemuksistahan ei luonnollisesti koskaan kuulu vastausta).

Kesätyöttömyys ahdistaa. Työkokemusta pitäisi kartuttaa ja rahaakin olisi ihan kiva saada. Pelkällä hengenravinnolla ei humanisti tai valtiotieteilijäkään elä. Toisia ahdistavat tyhjät kalenterisivut ja tekemisen puute. Toiset hajoilevat olemattoman opiskelumotivaation ja kesäopintojen parissa. Näkökulmia kesätyöttömyyteen on monia, mutta yhtä lailla negatiivisena töiden puute näyttäytyy niissä kaikissa.

Entäpä jos kesätyöttömyyteen suhtautuisikin mahdollisuutena eikä ongelmana? Kun kerrankin ei ole ajasta pulaa, voisi kaivaa kaikki pöytälaatikkoprojektit esille. Töiden puute tarkoittaa sitä, että on runsaasti aikaa käytettävänä mielenkiintoisiin juttuihin, joita ei muulloin ehdi edistää. Eilisessä Helsingin Sanomien työelämäosiossa esiteltiin kahvilayrittäjyyttä. Siitä inspiroituneena voisi harkita uraa esimerkiksi pulla-alalla. Mikäpä estäisi viettämästä ensi kesää leipoen luomucroissantteja ja myyden niitä Jopon peräkärrystä (Eviraa ja muita hassunhauskoja byrokraattisia toimielimiä ei nyt lasketa)? Tai jos leipominen ei oikein hotsita ja omat intressit suhtautuvat muualle kuin hellan ääreen, voisi kesällä perustaa vaikka oman kaupunkiviljelmän, freelancer-toiminimen, eettisiä elämänohjeita terassilla tarjoavan konsulttitoimiston tai kulttuurikävelyitä tarjoavan matkailualan yrityksen? Hölmötkin ideat ovat ihan toteuttamiskelpoisia ja vaikkei voittoa syntyisikään, sitä niin sanottua henkistä pääomaa kertyy senkin edestä.

Nyt, kun tenttistressi ja esseet ovat taaksejäänyttä aikaa, löytyy kivasti aikaa edistää omia pöytälaatikkoprojekteja! Suhtaudu kesätyöttömyyteen talouskriisin sijaan mahdollisuutena toteuttaa itseäsi ja ota to do -listallesi kaikki ne mielenkiintoiset jutut, joiden edistäminen jää välistä ajanpuutteen vuoksi lukukausien aikana. Inspiraatiota voi tulla hakemaan esimerkiksi Vuorikadulta – täällä päivystellään maanantaista perjantaihin 10-18 ;>