Mikkelin yliopistokeskuksen (MUC) myöntämän matkatuen ansiosta kolmen hengen osuustoimintatiimimme pystyi tutkimusjohtaja Hagen Henrÿn johdolla matkustamaan ja osallistumaan Kansainvälisen osuustoimintaliiton (ICA – CCR) vuosittaiseen eurooppalaiseen tutkimuskonferenssiin, joka pidettiin tänä vuonna Berliinissä.

Huomionarvoista oli, että tutkimuskonferenssin teemat olivat erittäin hyvin linjassa Ruralia-instituutin kestävän kehityksen teemojen kanssa ja osuuskuntaoikeuden teemat, joista myös Helsingin yliopisto tunnetaan, olivat merkittävässä nousussa eurooppalaisessa osuustoiminnan tutkimuksessa.

Konferenssi järjestettiin Humboldt-Universität Zu Berlinissä eli Humboldt-yliopiston päärakennuksessa.

Konferenssin ”Cooperatives and the Transformation of Business and Society” -otsikko kertoo paljon. Uusi teknologia, ilmastonmuutos ja klokaalit ympäristökriisit sekä yhteen integroituvat markkinat muokkaavat kaikkea – myös sosiaalista vuorovaikutustamme. Aika on jälleen sijoiltaan ja nykyiset bisneksen, oman kulutuksemme ja jopa demokratian konventiot ovat ennennäkemättömien haasteiden edessä. Mikä on siis osuuskuntien ja osuustoiminnan rooli tässä kartoittamattomassa maastossa? Etenkin, kun osuustoiminnan arvot ja organisationaaliset ratkaisut saattavat myös olla uudelleenmuokkausten tarpeessa – vai ovatko sittenkään?

Osallistuin ensimmäiseen eurooppalaiseen ICA-tutkimuskonferenssiin jo vuonna 2005 Irlannin Corkissa, enkä muista siellä, tai oikeastaan koko viime vuosikymmenellä, nähneeni montakaan esitystä osuuskuntaoikeuteen liittyen. Vuonna 2011 Mikkelissä järjestetyssä kansainvälisessä ICA-tutkimuskonferenssissa koottiin ensimmäisen kerran track osuuskuntaoikeutta koskeville tutkimuspapereille ja -esityksille. Silti osuuskuntaoikeus jäi tuolloinkin kohtuulliseen osarooliin. Nyt Berliinissä ohjelmasta lähes kolmannes käsitteli juuri osuuskuntaoikeutta. Näitä teemoja käytiin Berliinissä läpi päivän ajan kahdessa samanaikaisesti järjestetyssä trackissa, joista toisesta ”meidän” Hagenilla oli vetovastuu.

Aamukävelyllä, edessä St. Marienkirche ja takana Berliner Fernsehturm.

Toinen, varmasti kaikkien Berliinin Humboldt-yliopiston käytävillä kulkeneille konferenssivieraille pohdintaan jäänyt asia, oli osuustoiminnan rooli nyt, kun Rooman klubin 1970-luvun alun ennustukset ovat kiistatta viimeistään toteutumassa – sekä eri yhteiskuntien että koko maapallomme kasvun rajat ovat tulleet vastaan. Mutta valitettavasti ainakin globaalilla tasolla myös monet kestävyyden sosiaaliset ja kulttuuriset ongelmat eivät ole poistuneet – vaikka kieltämättä tämä uusi vuosituhat on tuonut mukanaan myös positiivista kehitystä.

Tässä tulemme tieteenteon lisäksi myös koulutuksen merkityksellisyyteen. Koulutus-trackin esityksistä puolet käsittelivät juuri koulutuksen merkitystä keskeisenä lääkkeenä kestävän kehityksen haasteisiin. Nyt kun monet asiat löytyvät kirjoista ja internetistä, niin mitä me todella opetamme esimerkiksi nuorille yliopisto-opiskelijoille? Opettajille, kauppatieteilijöille, filosofeille, insinööreille yms.?

Berliner Dom eli Berliinin katedraali.

Jälleen kerran oma suomalainen Osuustoiminnan ja yhteisötalouden yliopisto-opetusverkostomme, eli Co-op Network Studies (CNS), herätti merkittävää huomiota. Erityisesti CNS-opetuksen monitieteisyys, suomalaisten yliopistojen pitkäaikainen yhteistyö ja kestävän kehityksen painotukset huomioitiin positiivisesti. Kaikki Berliiniin viemämme kirjat ja materiaalit vietiin käsistä ja keskustelimme vakavasti myös kansainvälisestä opetusyhteistyöstä, erityisesti brasilialaisten ja australialaisten kanssa.

Pekka odottamassa konferenssin aloitusta Humboldt-yliopiston edessä.

Johtopäätöksenä totean vielä, että tämä konferenssimatka oli Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin osuustoimintatiimille monin tavoin hyödyllinen. Ensimmäiseksi tutkimuskonferenssin teemat olivat erittäin hyvin linjassa työpaikkamme Ruralia-instituutin kestävän kehityksen teemojen kanssa. Toiseksi osuuskuntaoikeuden teemat, joista myös Helsingin yliopisto tunnetaan (osuuskuntaoikeuden professori Jukka Mähönen ja tutkimusjohtaja Hagen Henrÿ), olivat merkittävässä nousussa eurooppalaisessa osuustoiminnan tutkimuksessa. Konferenssin aikana julkaistiin myös toinen numero International Journal of Cooperative Law (IJCL) -journalista. Lisäksi pääsimme  keskustelemaan uusien ja jo tuntemiemme kv-kollegoiden kanssa suomalaisesta CNS-yliopistoverkostosta ja yhteistyön mahdollisuuksista.

Kaikki tämä antaa meille entistä enemmän tsemppiä taas CNS-yliopistoverkoston alkavan lukuvuoden 15 verkkokurssimme toteutukseen ja verkoston toiminnan jatkon suunnitteluun. Jos olet kiinnostunut kursseistamme, niin tervetuloa mukaan: https://www.helsinki.fi/fi/ruralia-instituutti/koulutus/koulutustarjonta/co-op-network-studies

Kirjoittaja Pekka Hytinkoski työskentelee Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa Co-op Network Studies -yliopistoverkoston pedagogisena suunnittelijana.

One thought on “Berliinin taivaan alla – Matka Kansainvälisen osuustoimintaliiton eurooppalaiseen tutkimuskonferenssiin 21.–23.8.2019

1. Kun mukana tuodut materiaalit viedään käsistä niin se on hyvän merkki. Tästä on hyvä jatkaa.

Kommentointi on suljettu.