Uusia oppituntisuunnitelmia julkaistu

Integraalipäivillä kehiteltyihin oppituntisuunnitelmiin on lisätty neljä uutta oppituntia: Mondrian-ruudukkojen etsiminen,  Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa, Matriisit ja antennit sekä Summien ja integraalien arvioiminen.

Mondrian-ruudukkojen etsimisen -oppitunnilla harjoitellaan muun muassa matemaattista ongelmanratkaisua ja loogista ajattelua ruudukkojen väritysten ja täyttämisten avulla. Materiaalista löytyy myös ohjelmointiharjoitus, jonka voi halutessaan ottaa osaksi oppituntia. Esitiedoksi tarvitaan vain kertotaulun osaaminen ja pinta-alan käsite, mutta tehtävissä on mahdollista edetä avoimiin matematiikan kysymyksiin asti. Oppitunti sopii siis niin ala- ja yläkouluun kuin lukioonkin.

Esimerkkejä Mondrian-ruudukoista niitä käsittelevästä oppitunnista.

Oppitunti “Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa” vie oppilaat puutarhatonttujen valmistamisen maailmaan. Kuinka monta puutarhatonttua ja -pukkia annetuista aineksista voidaan valmistaa? Entä onko yövartija tehnyt salaa betoniporsaita? Näitä mysteerejä selvitetään yhtälöryhmien avulla! Materiaalista löytyy eri kokonaisuudet yläkouluun sekä lukion lyhyeen ja pitkään matematiikkaan. Esitietona tarvitaan lineaaristen yhtälöiden ratkaisemisen osaaminen.

Tämä yhtälöryhmän ratkaiseminen paljastaa yövartijan mahdolliset salaiset puuhat!

Matriisit ja antennit -oppitunnilla tutustutaan yhtälöryhmien ja matriisien yhteyteen viestintäteknologian avulla. Oppitunnilla harjoitellaan kahden ja kolmen yhtälön lineaaristen yhtälöryhmien ratkaisua matriisien avulla. Esitietona tarvitaan vähintään kolmen yhtälön lineaarisen yhtälöryhmän tunteminen ja ratkaisemisen osaaminen sekä 2×2-matriisien kertolasku ja transponointi. Oppitunti sopii siis lukion matematiikkakerhoon tai yliopiston alkuvaiheen matriisilaskennan opintoihin vaikka jatkona oppitunnille “Tonttutehdas lineaariyhtälöiden ratkaisussa”.

Havainnollistava kuva kaksoisantennin toiminnasta matriisien ja antennien oppitunnista.

Summien ja integraalien arvioimisen oppitunnilla käsitellään oppitunnin nimen mukaisesti summien ja integraalien arvioimista. Arviointi on erityisesti kiinnostavaa silloin, kun edellisten laskeminen tarkasti olisi hyvin työlästä. Yhtenä tehtävänä materiaalissa on vuoden 2019 pitkän matematiikan ylioppilaskoetehtävä. Oppitunti sopiikin sellaisille pitkän matematiikan opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet matematiikan pakolliset moduulit.

Muun muassa tätä syksyn 2019 pitkän matematiikan ylioppilaskoetehtävää pohditaan summien ja integraalien arvioimisen oppitunnilla.