Gallup om styrelseåret: Ordförande svarar!

Hallå! Snart ex-ordförande här. Max Rantakangas heter jag, 23 år från Vasa och är andra årets studerande. Nu är det min tur att svara på några frågor 🙂

1. Beskriv vad du gjort på din post i J-komm

Egentligen inte så värst mycket. Svarat på några mejl, delegerat uppgifter och sagt ”nästa punkt” på styssemöten och reppat på en fest. Orsaken till att jag inte har behövt göra så mycket är att vi inom styrelsen jobbat effektivt som ett team, och jag har haft turen att ha ett team som väldigt långt tagit saker i egna händer. Att vara ordförande är ganska långt, enligt min erfarenhet i alla fall, bokstavligen att man för ordet på möten och inom föreningen. Dock för även kommunikationsansvarige ordet. Och sekreteraren skriver upp alla förda ord. Och kassören för pengar och proggisen för fester. I princip är min uppgift att se till att allt blir fört och för det som jag måste föra, för det viktiga med förandet är att det blir fört, därför skulle jag rekommendera posten som föreningens ordförande för någon som gillar att föra saker.

2. Vad har varit det bästa med ditt år i J-komms styrelse?

Jag kan nog inte välja bara en sak. J-resan, j-festen och årsfesten är alla på delad första plats. Om jag skulle vara tvungen att rangordna evenemangen så måste jag ge tredje platsen till J-resan. Stockholm var mycket fint och sällskapet på resan var bra. Men som de flesta andra var jag inställd på att åka till Amsterdam. Dock var den floppen inte det värsta med resan. J-pesten is real. De allt.

Andra platsen får gå till j-festen eftersom jag en stor del av kvällen tvingades agera bartender. Som tur är bartending nice, och känslan då all sprit började ta slut mot morgonen var ganska bra. Det betyder pengar och vinst, vilket är gött.

Årsfesten var en av de bästa festerna jag varit på under studietiden. Ångesten över talet störde lite innan festen, mest eftersom det inte fanns något tal att vara nervös över. Men improvisationen gick bra när man fick spontan hjälp av ena halvan av ”The Thunes”. Sedan sa jag någonting, minns inte riktigt vad men jag har inte hört någonting om det så det var säkert helt okej. Eller så fruktansvärt att ingen vill tala om det. Någondera.

3. Varför lönar det sig att ställa upp som funktionär eller styrelsemedlem?

Man lär sig otroligt mycket, man får känna nya människor och så får man någonting att sätta på CV:n. Det är alltid användbart. Kanske man får studiepoäng också? Mest av allt för att det är roligt och all eventuell stress kommer att vara värt det.

Bonus: Roligaste/konstigaste studie(livs)relaterade minnet från förra året.

Jag har svårt att komma på något på rak hand, men det var väldigt random att hålla tal utan förberedelse. Runt fem eller tio minuter före vi skulle sitta oss ner vid borden så kom Borderlines ordförande och hans bror, som studerar på nån idrottshögskola någonstans i de finska skogarna, även kända som ”The Thunes” upp till mig för en liten pratstund. Jag berättade om att jag skulle dra talet från huvudet. Då föreslog brodern att jag kunde ta in honom att säga några ord ifall jag inte kom på vad jag skulle säga. Jag gjorde det och det var konstigt.

Tack för mig, ses på årsmötet 🙂

Author: Deleted User

Special user account.