Viikko 1

QGis Ohjelmaa taidettiin käyttää jo kurssilla Johdatus geoinformatiikkaan mutta uuden version latauksen ja avauksen jälkeen ei edellisistä käyttökerroista juuri ollut apua. Vaikka ohjelma tuntuukin pääosin melko intuitiiviselta, on sen käyttö hidasta aloittelijalle, kun toimintoja on niin paljon. Vaatii vielä runsaasti käyttökokemusta, jotta ohjelman toimintalogiikka jäsentyisi itselle niin että käyttö olisi vaivatonta. Viimeistään tämä kurssi pakottaa minut investoimaan erilliseen suurempaan näyttöön. GQis – ohjelman tihrustelu fuksiläppäriltä käy turhauttavaksi melko pian. Kahden näytön taktiikka myös helpottaisi huomattavasti tehtävien tekemistä.

Kuva 1. Itämeren alueen valtioiden typpipäästöt

Tunnilla kaikki tuntui selkeältä ja pysyin hyvin menossa mukana mutta kotosalla samoja toimintoja kaivellessa on todettava, että monen namiskan sijainti ja tarkoitus on unohtunut. Siksipä teinkin koko tunnilla tehdyn harjoituksen uudelleen vielä kotona. (Kuva 1).

Itsenäisessä tehtävässä oli kaksi vaikeustasoa. Epävarmana käyttäjänä päätin aloittaa helpommasta ja tehdä vielä haastavamman version, jos ensimmäinen sujuu mukavasti. Yllättäen jo helpompikin tehtävä osoittautui haastavaksi. Taistelin pitkään aivan yksinkertaisen ongelman kanssa. Yritin epähuomiossa nimetä attribuuttitaulukkoon lisäämäni uuden sarakkeen samalla tavalla kuin yksi jo olemassa olevista sarakkeista. Ohjelma herjasi, että uuden sarakkeen luominen epäonnistui mutta ei tarkentanut syytä. Toistin saman virheen useita kertoja ennen kuin hoksasin mikä on ongelma.

Päätin havainnollistaa kuntakartalla sitä miten saamenkieliset jakautuvat Suomen kuntiin. (Kuva 2). Odotetusti suurin osa saamenkielisistä osoittautui asuvan Lapin kunnissa. Hiukan yllätyksenä mukaan nousi Helsinki, jossa asuu 2,8 % Suomen saamenkielisistä. Saamenkielisten määrän vähyys yllätti myös. Tilaston mukaan saamenkielisiä on Suomessa ainoastaan 1 828. Oikeusministeriön verkkosivuilla kerrotaan kuitenkin, että saamelaisia on Saamelaiskäräjien mukaan Suomessa 10 500 henkilöä. Sivustolla kerrotaan myös että saamenkielen puhujien määrän arviointi on haastavaa koska kaikki puhujat eivät ilmoita saamenkieltä äidinkielekseen.

Kuva 2. Saamenkielisen väestön jakautuminen Suomen kuntiin

Olin tämän ensimmäisen tehtävän ja blogitekstin kanssa niin myöhässä että toisen viikon tehtävät painoivat jo päälle. Ennen työhön ryhtymistä ajatus blogin kirjoittamisesta tuntui sen verran vaivaannuttavalta että tehtävä lykkääntyi. Nyt kuitenkin huomaan että oppimisprosessina blogin kirjoittaminen ja etenkin muiden blogien lukeminen toimii loistavasti. Oli myös helpottavaa huomata muiden blogeja lukiessa että ei ole ainoa jolla on ollut haasteita tehtävän kanssa.

Otan tavoitteekseni Viktoria Rumbinin tavoin ”Kurssikerta 1 – Ehkä tuleva QGIS-guru?” (luettu 3.2.2022) aloittaa tehtävät aikaisemmin ja keskittyä intensiivisemmin.

Hyvä tästä vielä tulee!

Lähteet: Saamen kielet, Oikeusministeriö, https://oikeusministerio.fi/saamenkielet

Victoria Rumbin, Kurssikerta 1 – Ehkä tuleva QGIS-guru?, Victoria Rumbin’s blog, luettu 3.2.2022, https://blogs.helsinki.fi/vrumbin/

One Reply to “Viikko 1”