Viikko 5

Viikolla 5 tutkailtiin lisää QGIS:n piirtotyökaluja, laskentaa ja bufferointia. Ensimmäisessä tehtävässä bufferoitiin Helsinki-Vantaan ja Malmin lentokentän lentomelualueita.

Helsinki-Vantaan lentokentällä 2km:n säteellä kiitoradoista asuu 11 715 asukasta. Näistä 17 asukasta (6 rakennusta) osuu pahimman, 65 desibelin lentomelun alueelle. Vähintään 55dB melualueella asuu kaiken kaikkiaan 11 923 asukasta.

Jos lentokoneet ohjattaisiin laskeutumaan Tikkurilasta (kaakko-luode – suunnassa), vähintään 60dB:n lentomelualueelle jäisi 13 153 asukasta lisää. Alla olevassa kuvassa keltaisella korostetut pisteet (rakennukset) keltaisella pohjalla olisivat lentomelun alle jääviä. Piirsin Tikkurilaan päin osoittavan kiitoradan pätkän päähän 7km:n viivan jonka ympärille piirsin 500metrin vyöhykkeen suuntaansa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman lentomelualueet, tilanteessa jossa tilapäinen laskeutumissuunta (kaakko-luode) käytössä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tämän kurssikerran myötä tuntui siltä että QGIS alkaa ohjelmana todella hahmottumaan ja jäsentymään loogiseksi kokonaisuudeksi aivojen syövereihin. Olen jo melko varma että minulta onnistuu useamman erilaisen aineiston tuonti ohjelmaan, liittää niitä yhteen, venkslailla rasteri-, ja vektoriainestojen kanssa sekä, no toki, bufferoida! Veikkaan kuitenkin että ilman aktiivista käyttöä tällaiset taidot unhoittuvat nopeasti. Siksi toivonkin että jatkossakin QGISille tulisi käyttöä tasaisin väliajoin ja opitut taidot vielä syventyisivät ja yksinkertaisista toimenpiteistä ja ongelmatilanteiden ratkomisista tulisi rutiinia. Vastaavia mietteitä oli myös Lotta Sainiolla (Mantsailua – Lotta Sainio).

 

 

Lähteet:

Sainio. L, (2022) Viikko 5: Buffereita ja tuskan hikeä

blogs.helsinki.fi/salotta/2022/02/18/viikko-5-buffereita-ja-tuskan-hikea/ (vierailtu 6.5.2022)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *