3. Kurssikerta

 

Kolmannenkin harjoituskerran lähiopetuksen jouduin jättämään väliin, mutta viikon harjoitukset sujuivatkin jokseenkin paremmin kuin viikolla 2. Projektioiden kanssa sählääminen yleisesti tuppasi olemaan projektia eniten sekoittava tekijä, joten ehkä viime viikon säädöstä olin oppinut ongelmien ilmentyessä tarkistamaan, että onhan projektioiden kanssa kaikki ok.

Esimerkiksi timantti- ja konfliktiaineistojen sijoittamisessa kartalla, eivät pisteet levittäytyneet aikaisempien tasojen mukaisesti. Hetken ihmeteltyäni tajusin projektioiden eroavan toisistaan ja sen korjattuani sijoittuivat pisteet aikaisempien tasojen mukaisesti.

Kuva 1: Afrikan luonnonvarojen ja konfliktien jakautumista.

Tein myös yhdistetyn tietokannan kaikista harjoitustehtävän aineistoista, mistä käy ilmi luonnonvarojen ja konfliktien havaintojen lukumäärien lisäksi väkiluku sekä Facebookin ja internetin käyttäjät maittain.

Alkuperäisiin tietokantoihin konflikteista ja luonnonvaroista sisältyy myös sellaisia tietoja, kuten esiintymien löytymisvuosi, hyödyntämisen aloitusvuosi ja tuottavuus. Nämä tiedot yhdistettynä konfliktien tapahtumavuosiin ja laajuuteen sekä internetin käyttäjien määrän nousuun antavat perspektiiviä konfliktien ilmentymiseen.

Ihmettelinkin miksi esimerkiksi Libyassa ei ollut konflikteja lainkaan, kunnes huomasin aineiston loppuvan vuoteen 2008. Arabikevään laajaalle leviämiseen vuonna 2011 vaikutti suuresti Facebookin ja sen kaltaisten sosiaalisten medioiden käyttö.

Kuva 2: Kotitehtävän tulvaindeksit ja järvisyys (%) valuma-alueittain.

Kotitehtävään tekemältäni kartalta voidaan havaita Suomen valuma-alueiden tulvaindeksit sekä alueiden järvisyys prosentteina. Intuitiiviselta tuntuisi tulkita karttaa niin, että mitä suurempaa järvisyys on valuma alueella, sitä pienempi on tulvaindeksi. Itse tehtävän teko luonnistui hyvin. Diagrammien lisääminen tasolle ja legendaan onnistui pienen säätämisen jälkeen ja mielestäni tekemästäni kartasta tulikin melko hyvä.

Aida Palmgren oli omassa kotitehtävän tuotoksessaan rajannut diagrammit, jotta ne erottuivat vielä selkeämmin karttatasosta. Olisin itsekin voinut harkita värien muuttamista, jotta sinisellä värjäämistäni alueiden tulvaindekseistä eroaisi alueen järvisyysprosentti selkeämmin. Toisaalta Aidankin blogissa Vaasan alueen diagrammit olivat melko pieniä kuten itsellänikin.

Lähteet: 

Olen QGIS-tietoinen, Kolmas kurssikerta (Viitattu 18.3.2023)

Yksi vastaus artikkeliin “3. Kurssikerta”

  1. Paluuviite: Lähteet:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *