Kaupunkiakatemian aamukahvit 20.11.: Kaupunkibulevardit ja Helsingin yleiskaava

Teema: Kaupunkibulevardit ja Helsingin yleiskaava – haasteet ja mahdollisuudet
Aika: perjantaina 20.11. klo 8-10
Paikka: Laituri (Narinkka 2), http://laituri.hel.fi/

Yleiskaavan valmistelussa on vahvasti esillä kantakaupungin laajentaminen muuttamalla moottoritiemäisiä sisääntuloväyliä vähitellen urbaaneiksi pääkaduiksi eli kaupunkibulevardeiksi. Toimiakseen bulevardisointi edellyttää liikennejärjestelmän kehittämistä. Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee yleiskaavaehdotusta syksyn aikana. Yleiskaavaehdotus esittää, miten Helsinki voisi kasvaa 250 000 asukkaalla vuoteen 2050 mennessä.

Ohjelma:

klo 8.15 Tervetulotoivotus ja teeman esittely
klo 8.30 Helsingin kaupungin yleiskaava ja kaupunkibulevardit: yleiskaavasuunnittelija Christina Suomi, Kaupunkisuunnitteluvirasto
klo 8.45 Kaupunkikehittäminen yliopisto-opetuksessa, Aalto-yliopiston studiokurssi kaupunkibulevardeista – Case Käpylä: Lehtori Tommy Lindgren, Aalto-yliopisto
klo 9.00 Viheralueille rakentamisen haasteet ja haitat kaupunkiluonnolle: tutkijatohtori Kati Vierikko, Helsingin yliopisto
klo 9.15 Uusi kaupunginmuuri ja sen mahdollisuudet: professori Kimmo Lapintie, Aalto-yliopisto

Kaupunkiakatemia on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin uudenlainen yhteistyömuoto ja -verkosto, joka yhdistää monitieteisen tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kaupunkitutkimuksen alalla. Kaupunkiakatemian aamukahvit on syksyn aikana kuukausittain järjestettävä rento seminaarityyppinen verkostoitumistilaisuus Laiturilla (Narinkka 2, Helsinki). Tilaisuudet koostuvat ajankohtaisiin teemoihin liittyvistä alustuksista ja vapaasta keskustelusta. Tarjolla on kahvia ja kevyttä aamupalaa. Tilaisuus on kaikille avoin, ja siihen voi osallistua sopivilta osin oman aikataulun puitteissa. Virallisen ohjelman jälkeen Laiturille voi jäädä keskustelemaan ja verkostoitumaan klo 11:een saakka.

Lisätietoja tilaisuudesta:

Lisätietoja antavat:

Ida Björkbacka, Helsingin kaupunki
ida.bjorkbacka@hel.fi, puh. 040 336 1659

Salla Jokela, Kaupunkiakatemian koordinaattori
salla.jokela@helsinki.fi, puh 050 448 9190

Mikko Särelä, Aalto-yliopisto Living+
mikko.sarela@aalto.fi, puh. 050 566 1232

Kutsua saa levittää eteenpäin!