“Esitelkää 10 ratkaisuideaa 30 sekunnissa”

Tiimit ovat työskennelleet haasteiden parissa jo viikon ajan. Huh! Tiivis työskentely on ollut osittain itseohjautuvaa, osittain ohjeistettua ja osittain sitä on höystetty yllätys-tehtävillä. Vaikka veneen kurssi on suurin piirtein pysynyt ennakoitavana, ovat kurssin vetäjät pitäneet meitä jännityksessä tulevien päivien ohjelmasta. Opiskelijan näkökulmasta on virkistävää tulla aamulla paikalle täysin tietämättä mitä minihaasteita päivän aikana tullaan kohtaamaan.

Aamupäivällä tiimimme käy yhteistyökumppanimme Element Powerin tiloissa tutustumassa tuulivoimahankkeiden yksityskohtiin. Tiimimme haaste “miten yhdistää tuulivoimaa ja matkailua tavalla, joka lisäisi tuulivoiman hyväksyttävyyttä” tarkentuu vähitellen uuteen muotoon: mitkä ovat niitä viestinnän, konfliktinratkaisun ja yhteistyön keinoja, joilla tuulivoiman hyväksyttävyyteen voidaan vaikuttaa?

Perjantain varsinainen haaste on pitchaus-sessio, jonka yleisöksi saamme ympäristöalan ja vaikuttamisen asiantuntijoista koostuvan raadin. Meillä on puoli tuntia aikaa kaivella post-it-lappumerestä ja mielemme uumenista, mitä oikein olemmekaan tekemässä. Mikä se kysymys olikaan? Mihin me haluamme oikeasti vaikuttaa? Voisiko tämän sanoa jotenkin toisella tavalla? Ollaanko me saatu mitään aikaan? 10 ratkaisuideaa 30 sekunnissa, ok!

Pitchausohjeet
Pitchausohjeet. Kuulostaa yksinkertaiselta.

Asiantuntijaraati sparraa ja vaikutumme muiden tiimien ratkaisuehdotuksista. Ympäristöhaasteiden taustalla on usein ihmisen toiminta, jonka ymmärtämiseen sosiologi, kognitiotieteilijä, oikeustieteilijä, ympäristöekonomi ja maantieilijä tuovat kaikki oman näkökulmansa.

Pitchaus-session asiantuntijaraati
Monitieteinen asiantuntijaraatimme

Kun kurssilaiset painiskelevat ympäristöongelmien kanssa, kulisseissa on suoritettu naposteltavien kuljetusoperaatio, jonka hedelmistä (ja manteleista ja pullasta) pitchaajat pääsevät nauttimaan. Liikkeellä on myös huhu ilmaisesta oluesta, mutta näitä tietoja emme voi vahvistaa. Kurssilaiset pääsevät ansaittuun viikonlopun viettoon ja Think Companyn tilat täyttyvät helpottuneesta puheen sorinasta. Ensi viikolla koko homma uusiksi.

Tunnelmia pitchaus-haasteen jälkeen